Føtex lukker hul for butikstyve
Føtex sætter låger op ved udgangen fra selvbetjeningskasserne i kædens butikker. Flere butikstyve er begyndt at gå ud den vej, og nu vil kæden lukke hullet.
- Vi oplever desværre, at der er nogle, som har udviklet måder at tømme vores butikker på, og det her er et af de sikringstiltag, som vi har set os nødsaget til at lave, fortæller projektleder i Føtex, Steffen Skov Larsen.
De fleste af de afslørede tyve med dyre varer i lommerne er mere eller mindre professionelle. Foreløbig er der sat låger op i omkring 40 butikker, hvor kunden skal scanne sin bon fra selvbetjeningskassen, før lågen åbner.
Føtex har i første omgang valgt at sætte låger op i de butikker, hvor der stjæles mest. På længere sigt er det meningen, at alle Føtex med selvbetjeningsområder skal have låger opsat.
- Lågerne generer vores almindelige kunder, og vi ville da hellere bruge penge på nogle andre ting, men det er en nødvendig sikring i de butikker, hvor vi oplever en stigende tendens til, at dem, der ikke vil betale, går ud den vej, siger Steffen Skov Larsen.
Lågerne er dog ikke kun til ulempe – de skaber også samtidig et roligere selvbetjeningsområde, da det ikke længere er muligt for kunder at skyde genvej på vej ind i butikken.
- Det bliver en mere rolig arbejdsplads for vores medarbejdere, som har meget at holde øje med i selvbetjeningsområdet, og det allerbedste værn mod tyveri, det er jo at have en opmærksom medarbejder, siger Steffen Skov Larsen.
Bilka stoppede konfrontationer
En anden af kæderne i Salling Group har allerede låger ved udgangen fra selvbetjeningskasserne i butikkerne. For tre år siden fik 18 Bilka lavprisvarehuse låger, og herfra er erfaringerne gode.
- Der var en masse unødig trafik i området, fordi kunder brugte det som både ind- og udgang, siger Jesper Beck Blæsbjerg, Senior Manager Operations for Bilka og BR.
- Nogle kunder følte sig utrygge ved trafikken, når de stod og betjente sig selv med pung, taske og betalingsmidler fremme, og samtidig oplevede personalet uheldige situationer med kunder, der ville ud den vej i stedet for udgangen ved kundeservice. Nu er der ingen af den slags konfrontationer længere, siger Jesper Beck Blæsbjerg.
I Coop-kæderne, hvor der ligeledes er selvscanningskasser, skal kunderne også gennem en låge. Den åbnes, ved at kunden scanner en kvitterings-kode via medlems- appen.