Føtex er på vej online med fødevarer
Det er måske ikke så velkendt, men man kan faktisk købe mad over nettet hos Salling Groups varehuskæde Føtex.
Det fortalte kædens direktør Thor Jørgensen på Retail Institute Scandinavias årlige konference, FMCG Fast Forward, hos Microsoft i Lyngby 7. november.
- Alle ved, at vi i Bilka har det fulde sortiment i Bilka to go. Det har vi ikke i Føtex, men vi har allerede for eksempel vores deli-sortiment tilgængeligt online, så skal man købe ind til sin fest om fredagen, så har vi det færdige måltid online, og så egentlig bare hente det i butikken, sagde han.
Konceptet hedder ”Mad ud af huset”.
Thor Jørgensen lagde ikke skjul på, at det er et spørgsmål om tid, før Føtex også for alvor bliver et e-supermarked med et stort fødevaresortiment.
I første omgang måske i en ren klik og hent-model som søsterkæden Bilkas.
- Det helt store tema for os er selvfølgelig e-commerce, både nonfood, men også food. Vi følger dagligt med i, hvordan det går med Bilka to go, og det skulle da være underligt, hvis vi står her om et par år, og Føtex ikke har en eller anden form for tilstedeværelse online. Det bør vi, hvis vi skal være noget for kunderne, sagde han.
Må ikke blive et hul i jorden
Thor Jørgensen er ikke kun Føtex-direktør og en del af Salling Groups topledelseslag.
I sommer overtog han også det øverste ansvar for Salling Groups samlede e-handel og dermed ansvaret for at få smeltet koncernens butikker og onlinehandel sammen for alvor.
Mens Salling ifølge Thor Jørgensen har ”en ret god plan” for videreudviklingen af nonfoodsalget over nettet, arbejder man stadig på at løse det helt store problem med at skabe en lønsom model for e-handel med fødevarerne.
Umiddelbart før han gik på scenen hos Microsoft i Lyngby, havde adm. direktør Henning Bahr fra Retail Institute Scandinavia fremlagt den nyeste prognose for udviklingen i dagligvarehandelen de næste 10 år.
En af spådommene går på, at e-handel med dagligvarer vil vokse massivt - fra nu godt tre mia. kr. til 12 mia. kr. i 2029.
Thor Jørgensen lød ikke helt afvisende over for den vurdering.
- Vi ser på hele tiden på, hvordan den rigtige struktur for onlinehandel kan være. Om prognosens 12 mia. kr. bliver til virkelighed eller ej, afhænger nok af, hvor voldsomt vi og Coop og går til værks i det her marked. Der er ingen tvivl om, at der er mange kunder, som gerne vil handle online. Triggerpunktet er, hvordan vi får sat det sammen, så det ikke giver et ordentligt hul i jorden rent forretningsmæssigt, kommenterede han.
Prognosemager Henning Bahr havde på sin side en klar anbefaling til både Coop og Salling Group, hvad angik e-handel med dagligvarer:
- Det skal altså skaleres op. Ellers bliver det Nemlig.com, der løber med alle milliarderne med deres fine distributionssystem, lød budskabet.