Føtex-app leverer helt personlige tilbud

Salling Group 18. jun 2020 -
This describes the image
| Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand |Screendump: Føtex Plus

Fire år er gået, siden Coop introducerede sin medlems- og loyalitetsapp, der afløste det fysiske medlemskort. Nu er Salling Group fulgt efter med et app-baseret loyalitetsprogram Føtex Plus.

Mens personlige tilbud i et loyalitetsprogram længe har betydet, at tilbuddene er målrettet et segment eller en aldersgruppe, således at man som midaldrende eksempelvis ikke får tilbud på bleer og babymad, er et personligt tilbud i Føtex Plus et helt personligt tilbud.

- Der skal kun tre til fem indkøb til via Føtex-appen, før kunden får tilbud, der ligger meget tæt op ad, hvad kunden tidligere har købt. Udviklingen er gået rigtigt stærkt de seneste år, og vi er nu i stand til at foretage en analyse af kundens køb helt ned på det enkelte varenummer. Dermed kan vi give kunden tilbud på netop den goudaost med chili, som vedkommende tidligere har købt før. App-brugeren vil dog også modtage tilbud, der ligner, da vi også gerne vil introducere nye varer for kunden, siger salgsdirektør i Føtex Jan Larsen.

Han siger, at leverandørerne i dag ikke har indflydelse på, hvilke varer kunderne får tilbud på i Føtex Plus.

- Men jeg udelukker ikke, at det på et tidspunkt kan blive en del af årsforhandlingerne, siger Jan Larsen.

Kan få penge tilbage via appen

Appen gemmer bonnerne, og som noget nyt tilbyder Føtex, at kunden ved hjælp af bon og et billede af en "dårlig" vare kan få refunderet pengene via appen.

- Vi kender alle sammen det med, at man kommer hjem med en avocado, der er dårlig. Man kan ikke se det udefra, så den kunne ikke være valgt fra. Det er sjældent, man gider gå tilbage i butikken med den. Nu kan det klares via appen, der refunderer pengene til brug ved næste indkøb, siger salgsdirektøren.

Han fortæller, at i løbet af den første lille uge havde kunder bedt om refusion på i alt 270 varer.

- Mængden vil afhænge af sæsonen, siger han.

Kunden kan i dag også skabe en indkøbsseddel i appen, men målet er, at den skal være mere avanceret. Derudover skal der i appen være opskrifter og inspiration.

- Hvis du finder en opskrift, du gerne vil købe ind til, vil de på længere sigt automatisk komme ind i indkøbssedlen og du vil blive ført rundt i varehuset efter hvor varerne på indkøbssedlen ligger, siger Jan Larsen.

Millioninvestering

Målet for Føtex var ved lanceringen, at en halv mio. danskere skulle downloade appen i løbet af efteråret.

- Vi er kommet rigtigt godt fra start. Allerede i løbet af den første uge downloadede 250.000 vores app, og 180.000 har registreret deres betalingskort i appen. Over halvdelen af disse har benyttet appen i Føtex, og flere har handlet flere end tre gange, fortæller Jan Larsen.

Føtex lagde da også ud med slagtilbud på en række populære varer, der nok skal have trukket kunder til, som eksempelvis Ben & Jerry’s-is for 29 kr. pr. bæger - det er under halvdelen af normalprisen.

- Der vil hele tiden være et antal Føtex Plus-tilbud, som er fælles for alle. Dertil kommer seks personlige tilbud, der er skabt ud fra kundens bonner. Jo flere transaktioner, jo mere personlige tilbud får kunden, siger Jan Larsen.

Han vil ikke sætte et nøjagtigt tal på, hvad det koster at give kunderne de ekstra tilbud.

- Men det er et pænt stort millionbeløb, siger Jan Larsen.

I august 2017 lancerede kæden en prisnedsættelse på tusindvis af varer - blandt andet for at tiltrække flere kunder på hverdage. Det skulle være en investering på en kvart mio. kr., der i 2018 satte et negativt aftryk på bundlinjen, men positive spor i kundestrømmen.

- Men i 2019 leverede Føtex et historisk godt regnskab, siger Jan Larsen.

For at benytte Føtex Plus skaber kunden en profil, der samtidig bliver en brugerprofil, der kan benyttes på Salling Groups andre digitale platforme Bilka To Go, Wupti og Fillop. Appen kan i dag ikke benyttes til scanning og betaling af varer, som Salling Groups Netto-app Scan&Go, hvor der også er mulighed for at danne en indkøbsseddel og se tilbudsaviser.

Ifølge Salling Groups koncerndirektør, Thor Jørgensen, der er tidligere kædedirektør i Føtex, "kigges der i Salling Group løbende ind i nye spændende tiltag som rammer Føtex Plus App."

Opdateret 10. nov 2020