Føtex ændrer kurs med hybrid-supermarked

Salling Group 7. sep 2017 -
This describes the image
Foto: Ulrik Samsøe Figen

Investeringer på langt over en halv mia. kr. skal nu føre Dansk Supermarked til top i dansk dagligvarehandel.

Koncernen åbner nye varehuse og vil årligt bruge et trecifret mio.-beløb på modernisering af de eksisterende butikker i den 57 år gamle højprofilerede supermarkedskæde. Dertil kommer den kvarte mia., som koncernen investerer i nedsættelser af mindst 2000 priser.

Dansk Supermarked, der er i dag ligger på andenpladsen efter markedsleder Coop, vil med investeringerne lancere det, koncernen kalder en nyskabelse i dansk dagligvarehandel: Et hybrid-supermarked, der både tiltrækker hverdagskunderne og de kunder, der går efter kvalitetsvarer til weekenden.

- Vi redefinerer supermarkedet, så vi basalt set smelter discount ind i formatet. Det er ikke set før i Danmark, men i flere internationale supermarkeder. Vi vil fortsat have den høje kvalitet og den gode service, men derudover har vi discountpriserne, siger Thor Jørgensen, kædedirektør i Føtex.

Han erkender, at nogle varehuse i en periode mistede kunder. Kunderne er på vej tilbage, men der skal flere til. Derudover skal kunderne købe alt i Føtex.

Udmeldingen fra Dansk Supermarked får ikke Coops topchef Peter Høgsted til at ryste i bukserne.

Tvært i mod.

Han opfordrer i en klumme i Berlingske Business forbrugerne til at se sig godt for, inden de falder for Føtex’ prisbudskab, der lige nu dagligt toner frem i massive tv-reklamer.

- Priserne ryger op og ned hele tiden, og der er ikke den store forskel på vores prisbudskaber, og dem, der kommer fra Føtex. Vi kører alle sammen priskampagner. For nogen tid siden var det Meny. Men hvis Føtex og for den sags skyld Meny synes, at deres priser er blevet for høje, så er det da fint, at de sætter dem ned. Priserne skal være i orden. Det skal de også være i Coop. Men det er fantasiløst alene at fokusere på pris, siger Peter Høgsted til Dansk Handelsblad.

Opdateret 10. nov 2020