Føtex åbner conveniencebutik nær Kongens Nytorv

Salling Group 26. sep 2018 -
This describes the image
Københavnerne kan snart får leveret deres Føtex-varer til døren Arkivfoto: Helle-Karin Helstrand

Nogle få hundrede meter fra Kongens Nytorv, på hjørnet af St. Kongensgade og Dronningens Tværgade, er den røde løber rullet ud.

På fortovet lyder høj musik fra to unge mænd, der spiller henholdsvis guitar og orgel, mens cykler, biler og fodgængere iler forbi. Nogle vælger dog at tage de to trin op ad den røde løber, der ligesom musikken er der, fordi Føtex Food samme morgen har åbnet sin 12. convenience-butik.

Føtex er rykket ind i en tidligere Netto-butik, mens Netto har indtaget det modsatte hjørne, hvor discountbutikken har fået meget mere plads.

- Det er godt for både os og Netto, når vi ligger sammen. Kunder vælger i dag ikke enten Føtex eller Netto, men både og, siger distriktschef i Føtex Food med ansvar for de 12 convenience- butikker, Simon Kudsk.

[caption id="attachment_72724" align="aligncenter" width="300"] Simon Kudsker er distriktschef for de 12
convenience-butikker. Alle ligger på befærdede
strøg i København.
Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

Men Netto er ikke den eneste konkurrent. Ikke langt fra butikken ligger også en Brugsen, Meyers Bageri, Emmerys og en lang række af cafeer og take-away-restauranter.

- Konkurrencen er hård herinde, og vi er også i konkurrence med måltidskasserne, som kunderne kan købe på nettet. Men vi har stort fokus på convenience og udvikler hele tiden vores sortiment. Faktisk har convenience-produkterne vækstet med mere end ti pct. det seneste år, siger Simon Kudsk.

Han nævner vegetarretter som et andet eksempel på en varegruppe, der er i høj vækst. Beslutter sig i butikken Det første, der møder kunderne, er en hjørnedisk med bagerbrød fra storebror Føtex på Fisketorvet.

 

De ansatte bag bagerdisken ekspederer kunder til kiosken, ligesom de kunder, der ikke vil benytte de tre selvscanningskasser, kan betale ved bagerkassen.

Over for bagerdisken er en lang køler med forskellige færdigretter, der er klar til at spise. Der er bl.a. wraps, salater, superfood og sandwich fra mange forskellige leverandører.

- Det skal være nemt for kunderne. Det er det vigtigste for dem, der køber ind her. Men de vil også have kvalitet, og så er prisen mindre vigtig, siger Simon Kudsk.

Lige efter en indgangskarrusel ligger frugt- og grøntafdelingen med en lang køler med drikkevarer og en anden med færdigretter, der skal varmes.

[caption id="attachment_72722" align="aligncenter" width="300"] Især ferskvarer holder væksten oppe hos leverandørerne. Foto: Helle-Karin Helstrand[/caption]

- Vores kunder skal enten have mad til at spise med det samme eller de skal have råvarer til dagens aftensmåltid. De køber ikke stort ind. Som regel er indkøbet en her og nu beslutning, siger Simon Kudsk.

Efter frugt- og grønt kommer en køler med et udvalg, som distriktschefen beskriver som tapas – et udvalg af blandt andet kvalitetsoste, Parma-skinke og oliven. Det er også her, kunderne kan finde vinen, der står på en tværgående reol.

- Vi har mange typer kunder her – lige fra den unge studerende til den lidt ældre, som også går i Irma. Vi har også en del børnefamilier, og mange der bor i området, fortæller Simon Kudsk.

Vil gerne have stole

Butikken har et salgsareal på 265 kvm., så gangene er relativt smalle, og reolerne danner små kroge med kolonial- og andre dagligvarer. Butikken har i alt ca. 3200 varenumre – heraf er ca. 2000 kolonialvarer.

- Vi har convenience-butikker med et salgsareal helt oppe på 700 kvm. Det giver fordele – eksempelvis har vi i butikken på Matthæusgade barstole ved bageren, så kunderne kan sidde og spise. Det er populært, og det vil vi gerne have, hvor det kan lade sig gøre, siger Simon Kudsk.

Men det større areal har også en bagside:

- Det skal gå hurtigt, når man kommer ind i en Føtex Food convenience-butik, og er butikken for stor, kan det se ud, som om der er langt ned i den anden ende af butikken. Så den kan altså også blive for stor, siger han.

Stort salg på øko-dage

Convenience-butikkerne har et salgsareal på mellem 200 og 700 kvm. – det giver trængsel, når der skal fyldes op.

- Vi tilstræber at have et bredt, men ikke ret dybt sortiment. Eksempelvis har vi ikke otte slags jordbærmarmelade, men en konventionel og en økologisk. Men det er klart, at nogle varer skal fyldes op ofte, siger han. Til gengæld har convenience-butikkerne varer, som ingen andre butikker i Føtex har.

- Vi har ca. 200 varer, som kun vi har. En del inden for convenience. Derudover deler vi et Løgismosesortiment med Netto. Løgismose er populært i København – humus og lasagne er storsællerter, siger Simon Kudsk.

Butikkerne sælger ikke varer fra Føtex’ tilbudsavis.

- Det giver ingen mening for hverken os eller vores kunder, at de skal købe tre deodoranter. Når vi eksempelvis har seks deodoranter på hylden, skal der ikke mange kunder til, før vi skal fylde op. Til gengæld har vi en fast merkøbspris inden for udvalgte varegrupper. Eksempelvis pålæg, hvor kunderne sagtens kan vælge fra forskellige leverandører, siger Simon Kudsk.

Derudover har butikkerne 20 pct. på fri for varer om søndagen, der ellers er en af de mindre travle dage, og 20 pct. på økologi tirsdag og torsdag.

- Økodagene er 25 pct. større end resten af ugen, for økologi er efterspurgt i København, siger Simon Kudsk.

Butikkerne har åbent alle dage fra 7-22 – og helligdage.

- En af vores butikker er nu nødt til at holde lukket på helligdage, fordi omsætningsgrænsen er overskredet. Vi vælger at se det som en succes, men det er ærgerligt, for helligdage er strategisk gode dage for os, siger Simon Kudsk.

Deler varer med Netto

Mens storebror Føtex har et varesortiment på op mod 20.000 varenumre, og en almindelig Føtex Food, som Salling Group har fem af, har 10.000 varenumre, har den mindre convenience-butik kun ca. 3200. Dertil kommer en Føtex Food i mellemstørrelse, som kæden tester i Snekkersten og i Ceres Byen i Aarhus.

- Det var et helt nyt koncept, vi skulle starte op og introducere, da vi åbnede den første convenience-butik på Østerbro i marts 2015. Vi skulle finde vores egen kultur, ligesom kunderne skulle lære os at kende. De var vant til, at det var discountbutikker, der åbnede i Indre By i København. Som alle andre nye kæder kæmpede vi lidt med nogle børnesygdomme lige fra vareleveringer til afklaring af vores identitet, siger Simon Kudsk.

- Vi er blevet lidt mere klare i spyttet, og både kundetilfredshedsundersøgelser og medarbejdertilfredshedsundersøgelser viser fremgang. Vi er en lille kæde, og der er ikke langt fra top til bund. Jeg besøger alle butikker mindst én gang om ugen og får input fra både kunder og medarbejdere. Det skal være sjovt for de ansatte at komme på arbejde. Medarbejdere, der har det godt, giver kunderne en bedre oplevelse, og så har de færre sygedage, siger Simon Kudsk.

Opdateret 10. nov 2020