Føtæsk vinder reklamepris for effekten

Salling Group 29. nov 2019 -
This describes the image
Føtex føtæsk kampagne Foto: Ulrik Samsøe Figen

"Føtex basker til prisopfattelsen."

Med denne overskrift vinder Føtex-kampagnen Føtæsk årets Grand Pris Advertising Effectiveness Award for den mest effektive kampagne, der er skabt af reklamebureauet Wibroe, Duckert & Partners.

"Discountbølgen havde sendt Føtex til tælling: Prisopfattelsen var blevet for høj, og mange kunder havde derfor fravalgt supermarkedskæden.

Føtæsk er et casestudie i, hvordan man hurtigt ændrer prisopfattelsen med det primære formål at få flere kunder i butikken. Kampagnen, som blev afviklet i 2017-2018, forbedrede prisopfattelsen med 24,3 pt.c og sendte næsten 2 mio. ekstra kunder gennem butikken.

Og det kunne betale sig, da både omsætning og ROMI udviklede sig i positiv retning" hedder det i begrundelsen."

Læs mere om baggrunden: Er Føtæsk årets mest effektive dagligvarekampagne?

 

FAKTA

  • Brancheorganisationen Kreativitet & Kommunikation står bag Advertising Effectiveness Award og blev første gang uddelt i år 2000
  • er inspireret af den britiske IPA Effectiveness Award, der tildeles til den kommunikationskampagne eller det stykke markedsføring, som har udløst et konkret, økonomisk afkast for samarbejdspartneren, kunden eller annoncøren. AEA ser både på den kreative, originale idé, og om markedsføringen har haft en dokumenteret effekt.
Opdateret 10. nov 2020