Fairtradepris til Irma
I anledning af sit 20-års jubilæum har Fairtrade i dag uddelt priser til fire mennesker, der hver eneste dag kæmper for en bæredygtige og mere fair verden.
Prisen Indkøbskurven går til Irma, fordi de i sommer tog et stort skridt ind i fremtiden ved at vælge kun at sælge økologiske og Fairtrade-certificerede bananer. Det er første gang, at en dansk supermarkedskæde har taget sådan et aktivt Fairtrade-valg for forbrugeren.
Prisen blev overrakt til direktør Jesper Uggerhøj af Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk.
Prisen Den gode idé gik til Peter Larsen Kaffe. Virksomhedens konsekvente og succesfulde festivalstrategi har bragt Peter Larsen Kaffe i øjenhøjde med en ny, yngre Fairtrade-målgruppe.
Prisen blev overrakt til udviklings- og kommunikationsdirektør Lars Aaen af musikeren Jonas H. Petersen, der har rødder i Afrika.
Der blev uddelt endnu to priser. Jord til bord-prisen gik til de 1,5 mio. bønder og arbejdere i Fairtrade-systemet, og Fighterprisen blev uddelt til Charline "Charli" Skovgaard fra Fair Welcome.
Af Henrik Denman
hede@dhblad.dk
Foto: Fairtrade