EKSPERT:Dansk Supermarked vil have nethandels-division
- Dansk Supermarked vil sikre sig, at de får del i den almindelige vandring fra fysiske butikker til e-handel.
Jeg tror, de køber en tøj-leverandør eller måske en anden nonfood-leverandør som det næste.
Det forudser den selvstændige rådgiver Henning N. Jensen, som gætter på, at Dansk Supermarked er på vej til at opbygge en egentlig e-handelsdivision, efter at koncernens adm. direktør Per Bank nu har meddelt købet af e-handelsvirksomheden Wupti.com.
- Det er en kæmpe udfordring for den øvrige detailhandel, når Dansk Supermarked nu begynder at investere i andre virksomheder på nettet. Per Bank vil have sin andel af e-handelen med nonfood, inden de store udenlandske e-handlere kommer. Det går for langsomt at vokse organisk, og så er han nødt til at betale, hvad det koster, siger Henning N. Jensen.
Henning Jensen var selv for nogle år siden som direktør for innovation i Coop Danmark med til at tage de første skridt i Coops ehandelsvirksomhed, og han er i dag indehaver af det uafhængige konsulentfi rma Pluscon.
Pres mod leverandører Han ser det som en tendens, at de store aktører nu begynder at købe små succesfulde koncepter, og han forventer, at det vil styrke den generelle e-handel, at de store kommer mere ind på markedet.
Det vil samtidig betyde et hårdere pres mod leverandørerne af nonfood, at de nu i højere grad skal forhandle med de store dagligvareaktører.
-De store aktører i dagligvarehandelen er jo kendt for at være nogle hårde nysere og have gode indkøbsevner, så jeg tror, at leverandørerne får hårde tider, siger Henning N. Jensen.
- Dansk Supermarked får til gengæld en utrolig synergieffekt i at få fat den volumen som Wupti.com har på hvidevarer og elektronik.
Nu kan Per Bank se, om indkøberne i Bilka fi k fjernsynene og de andre elektriske komponenter til den rigtige pris, og jeg er sikker på, at synergi-effekterne betaler en stor del af den pris, han har givet for Wupti.
Henning N. Jensen tolker samtidig opkøbet af Wupti. com som et signal om, at Dansk Supermarked ikke foreløbig er på vej til nethandel med fødevarer.
- Per Bank kender til nethandel med fødevarer fra sin tid i Tesco, og han ved, at der ikke er penge til det med danske lønninger og danske omkostninger. Den investering er alt for stor i forhold til nonfood, så Dansk Supermarked venter med fødevarer, til nogen måske brækker koden til at få fødevarer bragt ordentlig ud, og markedet bliver stort nok uden for København, siger Henning N. Jensen.
"De store aktører i dagligvarehandelen er jo kendt for at være nogle hårde nysere.
HENNING N. JENSEN, PLUSCON."