Ekspert spår fordobling af discount i Sverige

Salling Group 5. maj 2017 -
This describes the image
Foto: Netto Sverige
Skrevet af: Redaktionen

Ulf Johansson, professor i markedsføring ved Lunds Universitet, er forsigtig optimist, hvad angår fremtidsudsigterne for discount-segmentet i Sverige.

- Det fungerer ikke bare at flytte koncepter landegrænserne. Det handler om at tilpasse sig til det lokale marked for at tage hensyn til traditioner og købsadfærd. Det, der fungerer i et land, behøver ikke nødvendigvis fungere i et andet. Men med tilpasning kan man blive attraktiv, det bedste eksempel blandt lavprisaktørerne er Lidl. Det bliver interessant at se, hvordan Nettos satsning udvikler sig, og hvordan kunderne tager imod den, siger Ulf Johansson.

Ulf Johansson peger på, at der i Sverige stadig er mange fordomme over for discount-kæderne.

- Den etablerede svenske dagligvarehandel har været ret dygtig til at holde liv i forbrugernes fordomme om discountaktørerne og forstærke dem ved først og fremmest at holde fast i, at de kun står for dårlig kvalitet. Rent vrøvl, lavprisbutikkerne har længe solgt svenske varer, og hvorfor skulle en vare være dårligere, bare fordi den f.eks. kommer fra Tyskland.

Hvad angår Netto, opfatter Ulf Johansson kædens gamle koncept som helt uddateret.

- De lever jo ikke op til, hvad de lover, med lange køer i kasserne, selv om de lover en hurtig håndtering i kasselinjen. Det er desuden de færreste kunder, som sætter pris på at handle i et lagerlokale. Nu er de måske på rette vej. Men de får svært ved at slå Lidl på prisen.

Nettos chance er at løfte kvaliteten en tak - men stadig beholde de lave priser, mener Ulf Johansson.

Hvad bliver næste skridt for lavprisaktørerne?

- Måske at udbygge selvscanning, teknikken er der, og så kan man skære yderligere ned på personale og omkostninger. Der er alligevel ikke mange kunder, som forventer rådgivning og personlig service der, men helt sikkert kunder, som vil sætte pris på selv at kunne tjekke ud af butikken med mobilen, siger Ulf Johansson.

Hvilken markedsandel vil være sandsynlig for discount i fremtiden i Sverige?

- Måske en fordobling på syv-otte år, vurderer Ulf Johansson.

Af John Erichs

Opdateret 10. nov 2020