EKSPERT: Læserne falder fra i de tykke tilbudsaviser
Når danske dagligvarekæder hver uge sender en tilbudsavis ud - de fleste kæder i både en trykt og en digital udgave - er det selvfølgelig i håb om, at alle sider og dermed alle tilbud bliver set.
Det samme ønske er med sikkerhed hos leverandørerne, der betaler markedsføringstilskud af en ukendt størrelse for at få deres produkter med i avisen.
Mens det er svært at vide, hvordan læserne bladrer i den trykte udgave af avisen, er det noget lettere at undersøge, hvordan forbrugerne agerer, når de har klikket sig ind på den digitale udgave af en tilbudsavis.
Ifølge Claus Nykjær, der er head of insight ved Tjek, er den ideelle tilbudsavis ikke større end 20 sider.
- Vi kan se side for side, hvor mange der læser, og det er naturligvis ikke raketvidenskab, at jo tykkere avis, jo flere falder fra efterhånden, som avisen læses, siger Claus Nykjær.
- Hvis man holder sig på 20 sider, vil op imod 90 pct. læse hele avisen. Kommer man over 40 sider, har 25 pct. forladt avisen. Det er naturligvis også noget, man skal huske som leverandør: Værdien af at være på siderne 1, 2, 3 og 4 er højere end på side 30, 31 og 32, siger Claus Nykjær og tilføjer, at det muligvis kan hjælpe at dele avisen op i sektioner.
Finder alle tilbud i Bilka-avisen
Frafaldet opvejes dog af, at forbrugerne også søger specifikt på populære produkter, der således får opmærksomhed ad den vej.
- Det afbøder dog ikke hele effekten af at være placeret bagi i en tyk tilbudsavis, siger Claus Nykjær.
Han tilføjer, at de nye digitale formater, hvor tilbuddene ligger enkeltvis, vil ændre dette.
- De vil automatisk tilpasse sig alt fra vejr og vind til ugedag og brugerens behov, siger han.
Tjek ejer tilbudsappen eTilbudsavis, der på en travl time viser over 1. mio. sider med tilbud.
Den største af dagligvarehandlens tilbudsaviser er Bilkas, der ifølge Tjeks analyse af tilbudsaviserne er på i gennemsnit 116 sider.
Derefter kommer Føtex med i gennemsnit 75 sider per avis - den er dog fra i år skåret ned med 40 pct.
Ifølge Salling Group, der også holder også øje med, hvordan forbrugerne læser koncernens digitale tilbudsaviser, er den store avis dog ikke noget problem.
- Det er ikke vores oplevelse, at forbrugerne stopper efter 20 sider. Netop fordi sortimenterne er så stærke i Føtex og Bilka, der har lidt længere aviser. De skal nok finde de gode tilbud, de kigger efter, i hele avisen, siger Kasper Reggelsen.
Han tilføjer, at de to kæders aviser ikke kun indeholder tilbud på dagligvarer, men også personlig pleje, legetøj, elektronik og tekstil.