Ekspert: Klik & hent vinder online-kampen
Danskerne vil i fremtiden i højere grad vælge selv at hente de dagligvarer i butikken, de køber på nettet, frem for at få dem leveret til hoveddøren.
Det vurderer det velansete konsulentfirma Institut for Center-Planlægning (ICP), der følger dansk detailhandel tæt. I en ny rapport om e-handlens betydning for detailhandlen vurderer ICP, at salget af dagligvarer på nettet kan vokse til mellem 6 og helt op til 15 pct. af dagligvarehandlen inden 2030.
– En væsentlig del af e-handlen med dagligvarer vil bestå af click & collect. Indtil videre er det ikke væsentligt udbredt, men såfremt Bilka får succes med sine planer, kan andre følge efter, lyder vurderingen fra adm. direktør i ICP, Per Nyborg.
Bilka og Coop
Rapporten forudser, at en øget online handel med dagligvarer med click & collect-konceptet vil stille nye krav til de fysiske butikker.
– En udbredelse af click & collect vil stille andre krav til fremtidens dagligvarebutikker, når 00der både skal håndteres dagligvarehandel, som vi kender den i dag, og plukning, pakning og opbevaring af varer til afhentning, vurderer Per Nyborg.
Bilka meldte i april ud, at varehusene efter sommer vil lancere BilkaToGo, hvor forbrugerne kan købe dagligvarerne på nettet. I stedet for at levere varerne til hoveddøren ligesom f.eks. Nemlig.com, vil kunderne kunne hente deres varer færdigpakket i et af Bilkas varehuse.
Efter Bilkas opfattelse kan kæden ikke tjene penge på at levere dagligvarerne til hoveddøren.
Coop arbejder på at teste et click & collect koncept sidst på året og planlægger at udbrede løsningen til næste år.
– Vi har jo infrastrukturen allerede med de omkring 1200 Coop-butikker over hele landet, siger kommerciel direktør Morten Viktor, Coop.dk Mad.
Nye transportmidler
Han siger, at der i vurderingen af fremtidens online handel med dagligvarer mangler de nye teknologiske løsninger.
– Noget, der er meget væsentligt for udviklingen af online handel med dagligvarer med det tidsperspektiv er, hvad der sker med vores transportmidler. Selvkørende biler og droner er godt på vej, og det vil helt sikkert blive en del af de muligheder, der bliver for at drive online-handel.
– Jeg er sådan set enig i, at det kommer til at blive et miks af hjemmelevering og afhentning i butik eller ved pick up-points. Det, der er afgørende, er, hvad der er mest convenient for kunden. Jeg tror, at den teknologiske udvikling gør, at vi kommer til at se et hav af forskellige muligheder, og her kommer butikker og opsamlingspunkter også i spil, siger Morten Viktor.