E-handelsanalyse: Danskerne brugte 146 milliarder på nettet sidste år
Danskernes lyst til at shoppe over nettet er umættelig. Sidste år foretog de hjemlige forebrugere digitale køb hele 222 mio. gange og købte for 145,6 mia. kr., viser E-handelsanalysen for 2019 fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Det er stigning på mere end 16 mia. kr. i forhold til 2018 og svarer til en omsætningsvækst på 13 pct., hvilket er på niveau med de seneste års vækstrater.
Ifølge FDIH understreger den fortsatte store onlinevækst, at danskerne ser de digitale muligheder som en naturlig og integreret del af hverdagen.
- Uanset om du er ung i Hirtshals eller ældre på Østerbro, så er der udbredt ønske om, at det skal være nemt, bekvemt og billigt at handle. De krav bliver opfyldt på nettet, hvor forbrugerne også får adgang til et bredere udvalg. Derfor har netbutikkerne så godt fat i den brede befolkning, og det giver år efter år en flot vækst, siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.
Danskernes netforbrug fordeler sig med 95,5 mia. kr. lagt i danske netbutikker og 50,1 mia. kr i udenlandske netbutikker.
Nok engang er det rejser, der udgør langt den største e-handel med en andel på 27 pct. af den samlede e-handel.
Herefter følger tøj, sko og accessories med en andel på 14 pct. samt elektronik og hvidevarer med en andel på 8 pct.
FDIH's undersøgelse viser også, at dagligvarer på nettet står for 4 pct. af e-handelsomsætningen, mens take-away tegner sig for 2 pct.
Abonnementer løfter e-handlen
Niels Ralund forklarer den store vækst i danskernes e-handel med, at alt stort set kan købes på nettet i dag, og at smartphonen gør nethandlen let og hurtig.
Samtidig peger FDIH-direktøren på, at abonnementsvirksomheder vindere større og større udbredelse, så forbrugerne i dag kan købe alt fra måltidskasser, vin og gin til kosmetik og sokker på abonnement.
I alt står abonnementer tegnet over nettet for 30 mia. kr., svarende til 21 pct. af danskernes samlede nethandel.
Heraf udgør måltidskasser i alt ca. 1,3 mia. kr., mens dagligvarer, mad og drikke på abonnement udgør 548 mio. kr., viser e-handelsanalysen.
- Abonnementsvirksomheder opfylder virkelig kundernes krav om, at e-handlen skal gøre dagligdagen lettere, og derfor tror jeg også, at vi kun har set toppen af abonnementsbjerget, siger Niels Ralund.
FDIH har lavet e-handelsanalysen i samarbejde med Wilke og har i alt spurgt 14.615 respondenter om deres e-handelsforbrug, som de har foretaget inden for den seneste uge.