Dygtige købmand og dumme eksperter

Salling Group 18. feb 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Det er svært at koncentrere sig om at skrive en leder om dagligvarer i disse terrortimer.
Men forsøget er her:
I vore nabolande er der i disse dage jubelhistorier ude om købmændene "hinsidan" og "oppe i Norge".
I Norge rapporterer lokale medier, at Kiwi nu har syv butikker - med en omsætning på over 100 mio. kr.
Sådan er det ikke i Danmark - endnu - da Kiwi stadig er ved at etablere sig på det danske marked.
I Sverige er der, modsat i Danmark, en solid fremgang hos begge købmandskoncerner.
Ica øger salget fra 83 mia. sv. kr. til 87 mia. sv. kr. Og bundlinjen stiger fra 1, 4 mia. kr. til 2, 7 mia. sv. kr.
Axfood har ikke samme vækst, men salget går frem fra 37, 5 mia. sv. kr. i 2013 til 38, 5 mia. sv. kr. Og resultatet vokser fra knap 1, 3 mia. sv. kr. til over 1, 4 mia.
sv. kr. - begge dele i 2014, så altså flotte
resultater.
Det kan man ikke sige om den danske sektor. Baglandet Dagrofa har ikke offentliggjort resultatet for 2014, men i 2013 var resultatet - 221 mio. kr. Driftsresultatet (ebitda) var 111 mio. kr. mod 332 mio. kr. året før.
Dagrofa var og er også i en omstilling, hvor der afsættes store beløb i en oprydning, der gerne skal give basis for vækst og fremdrift på bund- og toplinje. Hvordan vurderes chancerne så for at vende udviklingen? Dagspressen har citeret detailkommentator Bruno Christensen for, at "købmanden allerede er død".
Han kommer godt nok med udsagnet i en anden forbindelse, hvor han citeres for,
at det ikke gør noget, at der kommer flere
Bilka varehuse ekstra i Danmark. For den største trussel er discount og nethandel.
Det sidste kan han isoleret set have ret i, men derfor er det andet alligevel noget vrøvl, for det længe siden, at markedet er vokset, og når lagkagen ikke bliver større, så er der logisk set "mindre kage" til hver enkelt, hvis der åbner varehuse med en milliardomsætning.
Historien fra vore nabolande viser, at der fundamentalt ikke er noget til hinder for, at købmændene kan vinde markedsandele. Det er dog nemmere at gå frem og
fortsætte en vækst end at vende flere års
fald.
De seneste uger har købmændene indrykket helsides annoncer i dagspressen. Så sektoren øger trykket.
Desuden viser Rema 1000 jo også, at det kan lade sig gøre at have succes som franchisekøbmand. Den øvrige frie sektor, Dagrofa, risikerer at blive klemt på indkøbspriserne, når volumen går tilbage.
Det er i den sammenhæng interessant,
at Dagrofa sidste år fik NorgesGruppen som
ny storaktionær, og det har givet gejst især hos de købmænd, der i januar var oppe at
besøge flere af de norske "søsterbutikker".
Når vi taler indkøb, så er der ikke det store overlap mellem de varer, der købes i Norge og i Danmark, så den styrkelse
af indkøbet, der skal til, skal findes i de danske butikker - ved at få flere danske
kunder.
Kampen står i butikken. Det er ikke en kliche. Det er den barske virkelighed - hver eneste dag - for alle.
Her på Dansk Handelsblad vil vi iagttage den udvikling med interesse og melde om enhver ny udvikling. Det er heldigvis vores lod - at skrive om din branche. Så lader vi tegne konturerne af en verden - mere i frygt.
Venlig hilsen

Opdateret 10. nov 2020