Drømmen er at blive landets største kæde

Salling Group 24. sep 2019 -
This describes the image
Odd Reitan Rema 1000| Odd Reitan erkender, at Reitangruppen ikke gør alt rigtigt. Koncernens overskud blev dog stadig 2,7 mia. kr. i 217. Arkivfoto|Foto: Ulrik Samsøe Figen

Trods et relativt beskedent udgangspunkt på det danske marked i 1994 har der hele tiden være høje ambitioner for Rema 1000's placering i markedet.

Rema sigter efter at blive den største dagligvarekæde her i landet - målt på omsætning.

Og for at blive størst skal man overhale den kæde, der i mange år har været den største, Salling Groups Netto.

- Helt tilbage fra 1990'erne har det været en drøm at blive større end Netto i Danmark. Jeg sagde det første gang på vores rigsmøde i 1995, og da klappede alle købmændene selvfølgelig lidt, men de lavede ikke ligefrem bølge - for der var reelt ingen, som troede på det. Da jeg så sagde det igen fire år senere, blev der klappet mere taktfast. Og når jeg nævner det nu, er alle jo overbevist om, at vi bliver størst, siger Rema 1000-stifter Odd Reitan med et lille grin i dag.

- Nu er det jo ikke det allervigtigste. Men det er vores ambition, for vi har set op til Netto, og vi synes, at det er en dygtig konkurrent. Og skal man blive rigtig god, må man sigte mod det bedste, siger han.

Sten på sten - før tempo

For 25 år siden kom Odd Reitan til Danmark med masser af selvtillid i bagagen.

Den første norske Rema-butik var blevet etableret i 1979 med forbillede i tyske Aldi, og allerede 11 år senere var der mindst én Rema 1000-butik i alle norske byer med over 10.000 indbyggere.

Da Rema åbnede de to første butikker i Danmark, var der omkring 265 butikker i hjemlandet - og udmeldingerne om, hvor hurtigt kæden skulle ekspandere her i landet, var mere end optimistiske: 4-500 store discountbutikker inden år 2000.

Men sådan kom det ikke til at gå. Slet ikke.

- Det klarede vi ikke. For vi fandt hen ad vejen ud af, at her måtte vi bygge sten på sten og opbygge tillid og etablere kontakter i stedet for at ekspandere hurtigt. Så vi mener, at udrulningstempoet i Danmark har været rigtigt. Vi har ingen gæld og ingen problemer med at få dygtige købmænd. Og uden dygtige købmænd bliver det det samme som at bygge sygehuse uden læger, siger Odd Reitan.

Stærke konkurrenter

Men selv om ekspansionstempoet altså blev væsentligt lavere end de første udmeldinger i 1990'erne, nærmer Rema 1000 Danmark sig efterhånden et par af pejlemærkerne fra dengang.

Nu, i sommeren 2019, er franchisekæden oppe på over 330 butikker. Og efter en kraftig vækst gennem mange år og en omsætning på over 15 mia. kr. i 2018 er Rema 1000 ikke længere så langt efter rivalen Netto.

Nettos præcise omsætningstal er hemmeligt, men det må stadig være nogle milliarder højere end Remas, og markedsandelen tilsvarende over de 14,4 pct., som Rema estimerede sin andel til sidste år.

Odd Reitan føler ikke den store lyst til at spå om, hvornår Rema 1000 så vil kunne nå førstepladsen.

- Nu mangler vi jo bare nogle procenter for at være der. Men livet har lært mig, at det kan være svært at sætte en dato på - og det er heller ikke så vigtigt eller nødvendigt. Men jeg tror faktisk på, at Rema kan blive det største lavpriskoncept i Danmark. Vi har jo både Netto, Lidl og Aldi her, og hvis vi skal klare at blive størst af alle, er det vigtigt at være ydmyge, når vi har så stærke konkurrenter. Og så må det tage den tid, det tager, siger han.

Odd Reitan noterer sig med tilfredshed, at også andre af Reitangruppens selskaber som 7-Eleven og Uno-X indtager gode positioner i Danmark.

- Det har været helt fantastisk. Det er jo sådan, at man må knibe sig selv i armen for at tro, at det er så godt, som det er. Der er mange, der har fortalt mig, hvor vanskeligt det er at lykkes i Danmark, og så er det ekstramorsomt at kunne få succes, siger han.

Så stor som i Norge

Lige som i Norge er det dog stadig Rema 1000, der leverer langt hovedparten af Reitangruppens omsætning her i landet.

De seneste mange år har franchisekæden leveret vækstprocenter tæt på 10, og mange flere gange over 10 end under.

Det er særligt bemærkelsesværdigt, når markedet som helhed stort set ikke flytter sig ud af stedet.

Odd Reitan har imidlertid ingen forventninger om, at det bare kan fortsætte i samme tempo i de kommende år.

- Det ville måske være for meget forlangt, at Rema skulle blive ved med at levere den samme procentvise fremgang. Nu er det helt andre, større tal, der er tale om, og så bliver det vanskeligere i procenter. Men går vi ud fra de norske tal historisk, har vi i perioder haft en flad udvikling, og så er det pludselig gået stærkt igen. Vi har haft en nedgang i Norge i 2017, og det havde vi også i 2003. Men så kom vi hurtigt op igen. Jeg tror ikke, at vi kan regne med, at vi slipper helt for tilbagegang, vurderer han.

- Men bare vi styrker kulturen og det, vi beskæftiger os med, vil vi på sigt se, at Rema i Danmark og Rema i Norge lander omtrent på samme niveau om en del år. Vi skal øge ganske meget i Danmark for at nå op på samme niveau, men jeg ser ingen gode grunde til, at det skulle være umuligt. Det er en spændende tanke, siger Odd Reitan eftertænksomt.

Læs meget mere om Rema i vores nylige jubilæumsavis

Opdateret 10. nov 2020