DR spørger, om Meny har en chance
Fredag ringede en journalist fra Danmarks Radio.
Der var åbenbart andre på arbejde den dag end "os" i dagligvarehandelen, hvor de fl este havde fri - dagen efter Kristi Himmelfartsdag - men altså ikke DR.
Journalisten ville høre, om den nye kæde, Meny har en chance. Og som han tilføjede "jeg ved godt, at det var som et bede dig fi nde en krystalkugle og se ind i fremtiden. Hvad svarede jeg så? Ja, det er ulempen ved at lade sig interviewe af elektroniske medier. Man kan dårligt huske det bagefter, men det var noget med:
Timingen er god.
Efter syv magre år, kommer de syv fede år, når man læser i Bibelen. Og så må der være brug for butikker, der tænker i kvalitet og service og tør satse på det, for så er der også kunder, der godt vil betale for kvalitet.
Pladsen kan blive trang Meny er ikke ene om at bejle til den kvalitetsbevidste forbruger. Lige nu er det SuperBrugsen, der kører en kampagne, hvor slaglinjen er, at der er forskel på supermarkeder.
Og Føtex, Irma m.fl . bejler til de samme kunder med højt profi lerede reklamefi lm. Det samme gør discount indimellem - se dog under pkt. 3.
Risikerer at skuffe kunderne.
Både Meny, Føtex og SuperBrugsen o.a. risikerer at lægge forventningerne så højt, at de skuffer kunderne.
Jeg husker, da jeg var kommunikationschef i home fra 2006-2010, at vore analyser viste, at kundernes reelle oplevelse ved at møde en mægleren i home ofte var lavere end det, vi fortalte i vores branding.
Så havde vi to muligheder. Enten sænke forventningerne hos kunderne eller "hæve kvaliteten" af mægleren. Vi satte ind med at gøre det sidste, men det er ikke altid, man skal gå den vej, for det en kæmpe udfordring.
Det modsatte gør Jem & Fix, der kører kædens branding ud fra, at "det eneste, vi rådgiver om, er prisen". Så kan man jo kun overraske positivt.
Lægger Meny forventningen for højt? Jeg ved det ikke, for Meny er ikke åbnet i Jylland, og de butikker, jeg har set i Nordsjælland er fl otte, men jeg køber ikke ind der for at tage mad med til Jylland, så jeg ved ikke, om madarbejderne lever op til de fl otte ord. (Til SuperBrugsen vil jeg sige, at jeg ikke har set så fl ot bøf i hverken Beder eller Malling, hvor de eneste supermarked er brugser, som den bøf I viser i annoncen
).
"Sidste chance" Selv om det er en stramning at kalde det "sidste chance", så er der noget sandt i ordene, når vi ser på, at købmændene er gået tilbage i markedsandel fra over 50 procent for vel 40 år siden til nu ca. 14 procent.
Et nyt navn gør det ikke alene. Det har købmændene prøvet mange gange før. Det er en total anden og større opgave at få fl ere kunder og løfte deres totale oplevede værdi. Og mange ting skal falde i hak.
Worst case At få 80-90 procent af kædens medarbejdere med på det nye - er fl ot, men ikke nok.
Kunderne handler på kryds og tværs og den oplevelse, som giver en shit storm på sociale medier eller på tv, kan lige så godt ske i udkanten af medarbejdere og kæde, som blandt de, der er i centrum for kædeledelsens opmærksomhed. Så worst case er en skandale, hvor den nye kæde belastes som i fortiden.
Best Case For købmændene er best case, at de holder fast i den begejstring, de fi k med fra besøg hos Meny i Norge og generobrer pladsen i forbrugernes hjerte. Husk på, at Salling var en købmand, der fi k rigtigt meget succes, og der er potentiale - derfor bruger alle konkurrenterne ordet købmand, fordi der er magi og potentiale i selvstændigheden, det gode indkøb og den nære kundeoplevelse.
Nu skal købmændene "bare" tage den position tilbage. Hvad kom der så ud af interviewet? Ved det ikke. Jeg køber sjældent dagligvarer på Sjælland og hører aldrig P4.