Discountkæder står snart bag seks af ti dagligvarebutikker
Nok er der lidt færre discountbutikker i dag end for tre år siden, lige før Kiwi-kæden lukkede ned, og Aldi og Fakta fjernede 79 butikker fra landkortet.
Alligevel har discountbutikkerne aldrig fyldt så meget i den samlede dagligvarehandel som nu.
Ved udgangen af 2019 var der således 1527 discountbutikker herhjemme ud af i alt 2771 butikker, hvilket svarer til, at 55 pct. af alle dagligvarebutikker har et logo fra en discountkæde på facaden.
Det viser tal fra Retail Institute Scandinavias prognose om Dansk Dagligvarehandel frem til 2029.
Dermed er andelen af discountbutikker ikke blot højere i dag end i starten af 2017, hvor Dagrofas discountkæde Kiwi med lidt over 100 butikker fortsat eksisterede.
Andelen er også højere end i 2014, som havde et rekordhøjt antal discountbutikker på 1593, svarende til en andel på 53 pct. af hele dagligvarehandlen.
Flere discountbutikker på vej
Og discountkæderne er endnu langt fra mætningspunktet. Coops Fakta-kæde er den eneste, der ikke vil øge butiksantallet de kommende år. Det betyder, at seks ud af ti dagligvarebutikker vil være discountbutikker i 2023.
I 2012 udgjorde discount under halvdelen (49 pct.) af landets dagligvarebutikker.
Landets ubetinget største dagligvarekæde Netto med i dag 515 butikker åbner 12 nye butikker på det danske marked i år, hvor kæden vurderer, at der i alt er plads til 600 Netto- butikker, mens Rema 1000 har for vane at åbne et sted mellem 15 og 20 nye butikker om året.
- Det er det samme niveau, vi forventer at åbne i år, lyder det kort fra Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000.
I dag tæller Rema 1000 345 butikker, og kæden har dermed udsigt til inden længe at overhale Fakta som den næststørste kæde herhjemme, målt på antal butikker.
Med i alt ca. 1050 butikker, heraf 358 Fakta-butikker, er Coops strategi ikke at skabe vækst ved at åbne flere nye butikker. Derimod satser Coop på, at moderniseringer af de eksisterende butikker kan øge butikkernes kundestrøm og omsætning, ligesom Coop vil skabe vækst gennem øget nethandel.
Tyske kæder i offensiven
Anderledes offensive toner lyder der fra de to tyske discountkæder Lidl og Aldi. Allerede for fem måneder siden fortalte Lidls topchef Dirk Fust til Dansk Handelsblad, at kæden konkret arbejder på et trecifret antal nye placeringer over de kommende 15 år, hvilket kan fordoble antallet af Lidls nuværende 125 butikker.
Også Aldi Danmark, der i en årrække har kæmpet med trecifrede millionunderskud, har fået mod på at angribe dagligvaremarkedet med flere nye butikker, efter lukningen af 32 butikker i 2017 for første gang i mange år betød, at kæden kom ned under 200 butikker i Danmark.
For få måneder siden meldte Aldi ud, at kæden går efter at åbne 60 nye butikker over en årrække, men Aldis PR- og kommunikationschef tør dog ikke give et bud på, hvor mange nye butikker, Aldi åbner i år.
- Vi afsøger konstant markedet for egnede lokationer og lokaler. I Aldi tror vi på det danske marked, og derfor har vi også et mål om at udvide vores antal af butikker fra 181 til 240 over den næste årrække. Et konkret antal nyåbninger per år kan vi desværre ikke svare på, da der er en lang række eksterne faktorer, der spiller ind, når man skal finde de bedste og mest kundevenlige placeringer, siger Kristian Jessen.