Detailhandelsekspert: Nødvendigt at prioritere Bilka
Bilka skal boostes, var en af de meldinger, som Dansk Supermarked Groups topchef, Per Bank, kom med i forbindelse med præsentationen af detailkoncernens regnskab.
Regnskabet viser en meget lille fremgang i omsætningen og i EBIT-resultat og en tilbagegang i resultatet efter skat.
Planen er, at koncernen de kommende år vil investere to mia. kroner om året i nye butikker i alle kæder, renovering af butiksnettet og i onlinevirksomheden, der blandt andet tæller nytilkomne wupti.com og iPosen.
Mere end halvdelen af pengene skal investeres i Danmark, hvor blandt andet Bilka-kæden skal have en ordentlig tur.
Da nye hypermarkeder vil kræve en helt ny planlov, står den i første omgang på fornyelse af de eksisterende varehuse, hvilket ifølge detailhandelsekspert fra CBS, Per Østergaard Jacobsen, også er nødvendigt.
- Dansk Supermarked er nødt til at redesigne Bilka, hvis kæden skal opnå vækst. Forbrugerudviklingen går sådan, at der bliver flere og flere singler, vi kører i små biler, og vi går meget op i ikke at skabe madspild, siger Per Østergaard.
Hvad skal kvadratemeterne bruges til?
Han mener, at Bilka-kæden, som den ser ud i dag, ikke passer til nutidens forbrugere.
- Bilka ligger ofte uden for byen, og målet er, at kunderne skal køre der til i en stor bil, som de kan fylde med et storindkøb. Men forbrugerne er i dag mere fokuserede på convenience og kører ikke langt for at fylde de små biler, hvor der dårligt kan stå to bæreposer i bagagerummet, op med varer, siger han.
Elektronikken køber forbrugerne i højere grad på nettet.
- Og hvis ikke Bilka kan sælge elektronik, hvad skal kæden så bruge alle sine mange kvadratmeter til? En mulighed er at gøre varehusene mere fødevareorienterede og lækre, siger Per Østergaard, der endnu ikke har set kædens nyeste koncept.
Det viser Dansk Supermarked nu frem i kædens ældste varehus, Bilka i Tilst, der ”åbnede” i ny forklædning efter en stor renovering lørdag den 2. april.
Nu kommer turen til Bilka i Esbjerg og Odense.
Derudover investerer Dansk Supermarked med Hyperhit og Discountmatch i at trække kunder ind i varehusene med konkurrencedygtige priser.
Vil øge sin markedsandel
Men der skal også puttes penge i Netto-kæden, der den seneste tid har satset på døgnåbne butikker. Kæden åbnede knap 50 nye butikker i 2015 i Danmark, Sverige, Polen, Tyskland og Storbritannien, og både Netto Danmark og Netto Sverige leverede rekordresultater.
Kæden åbner også i år nye butikker, og det sammen gør koncernens nye kædekoncept, conveniencekæden Føtex Food.
Den ”gamle” Føtex åbner butikker på to attraktive placeringer, Carlsberg Byens og Lyngby, side om side med to nye Netto-butikker.
Først på året kunne Dansk Handelsblad fortælle, at Dansk Supermarkeds kæder vandt ind på Coops kæder, hvad angår markedsandel, og koncernen overhalede med en markedsandel på lige under 36 pct. konkurrenten for en kort stund.
Per Bank siger om 2015 som helhed, at koncernen fastholdt sin markedsandel i 2015, og at koncernen forventer at øge den i år.
- Den første del af året ser rigtig, rigtig fornuftig ud.