Detailgiganter beskylder hinanden for at manipulere prisundersøgelse

Salling Group 2. sep 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

De to største dagligvarekoncerner i Danmark, Coop og Dansk Supermarked, anklager nu indirekte hinanden for at manipulere dagbladet Politikens store årlige prisundersøgelse for at snuppe pladsen som billigst.

Der er store penge i at være landets billigste discountkæde. Netto bruger eksempelvis sin sejr i Politikens såkaldte Discounttjek i kædens tv-reklamer for tiden. Men nu anklager Faktas og Nettos ejere begge ”konkurrenter” for at påvirke resultatet gennem midlertidigt ændrede priser.

- Vi så nogle bemærkelsesværdige prisfald. Der har måske også været en tendens til det i tidligere år, men vi tror måske, at det var mere markant i år, siger informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop, der ejer Fakta – som blev nummer to i junis pristest.

Omvendt mener man hos Nettos ejer, Dansk Supermarked, at Coop er en større synder, for Coops Fakta ændrede i fjor priserne markant - og kun i tiden op til pristjekket, mens Netto i år har nedsat priserne over en periode.

- Siger de det? Så skulle vi også have ført an i år - og vundet. Vi følger markedet, siger Jens Juul Nielsen.

”Hektisk aktivitet i forsommeren”

Dansk Supermarked, hvis Netto-kæde altså vandt i år, undgår lige så omhyggeligt at nævne Coop og Fakta ved navn. Men der er lige så lidt tvivl om, at det er Fakta, der er skydeskiven.

- Vi oplever, at der hos nogle i markedet er hektisk aktivitet i forsommeren. Det er ikke noget, der kommer bag på os længere, for vi følger jo konkurrenternes priser og har vænnet os til, at navnlig én kæde løber meget stærkt for at komme på plads, når sommeren nærmer sig, siger Mads Hvitved Grand, som er kommunikationsdirektør i Dansk Supermarked.

Til slagsmålet mellem de to detailgiganter oplyser Politiken, at avisen også har fået henvendelser fra kæder, der mener, at konkurrenterne har sat priserne ned i juni - hvor pristjekket finder sted hvert år.

- Det er selvfølgelig ødelæggende for troværdigheden af vores pristjek, siger redaktionschef Anette Claudi, der varsler, at Politiken nok kommer til at ændre undersøgelsen, så det bliver sværere at snyde med resultatet.

Efterspillet blev indledt med en kommentar bragt i Dansk Handelsblad, hvor Coops bestyrelsesformand, Lasse Bolander, at skrev, at der op til testen var ”hektisk aktivitet med at sænke priserne, så man kunne stå sig bedst”. Han mener, branchen agerer kortsigtet, og at det koster millioner af kroner.

Af Niels H. Carstensen og Jesper Veber Knudsen

Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Opdateret 10. nov 2020