Det papir værd, som det er skrevet på

Salling Group 11. mar 2015 -
This describes the image
Skrevet af: Redaktionen

Torsdag 12. marts afholdes leverandør årsmødet, hvor der om eftermiddagen er faglige indlæg og om aftenen middag for leverandørerne (medlemmerne) og gæster bl.a. kædechefer og indkøbere.
Samme torsdag offentliggøres også en ny aftale, som omtales i denne uges udgave af Dansk Handelsblad.
At Coop som den første dagligvareaktør i landet har indgået et code of conduct med leverandørforeningen.
Det er ikke svært at foretage en motivanalyse af, hvorfor Dagligvareleverandørforeningen (DLF) gerne vil have underskrevet disse aftaler, der fastlægger nogle spilleregler for samhandel i branchen. Det er lidt sværere - set udefra - at få øje på, hvad en dagligvarekæde får ud af at underskrive det samme stykke papir.
Ikke desto mindre har Coop valgt at skrive under som den første og, indtil videre, eneste aktør i Danmark.
Er det så godt eller skidt? Tja... Leverandørerne lægger ikke skjul på, at de føler sig klemt af de magtfulde indkøbere. Men hvis en aktør har magt, hvorfor skulle denne så frivilligt afgive noget af den magt? Kunne motivet da være frygten for et indgreb, for
EU anbefaler jo, at handelen finder ud af at
indgå fælles regler? Det kan mere oplagt være Coops ønske om at positionere sig som en god samarbejdspartner i en tid, hvor der er opstået en jagt efter små leverandører, der kan sikre omdømmet som de lokale leverandørers ven.
Coop har tidligere været ude med meldingen, at man forskelsbehandler de små leverandører - positivt ment, men det ligger jo nærmest i selve det at tage en lille leverandør ind - med de ulemper, der ligger i at skulle lære en måske helt ny aktør, hvordan man agerer som leverandør, mindre volumen og højere priser etc.
Hvad er konsekvensen så af, at Coop og leverandørforeningen underskriver en overordnet aftale om, at man vil behandle sine leverandører ordentligt - formuleret i højstemt erhvervsjura? Og hvad vil det betyde, hvis Coop får leverandørerne til at skrive under på Coops madmanifest. Vi er ikke født skeptiske her på avisen. Vi vil bare gerne se konkrete bud på, hvad det betyder, før vi får tårer i øjnene over alle de stykker papirer.
Men der kan jo gå etik og politik i sagen, så vil købmændene og Dansk Supermarked tilslutte sig code of conduct? Dansk Supermarked har ikke skrevet under på et tredje stykke papir, da kæder og fødevareminister Dan Jørgensen (S) underskrev et fælles charter, der forpligter butikkerne til
at sætte flere sunde og lokale fødevarer på
hylderne. Pressechef Mads Hvitved Grand fra Dansk Supermarked forklarede afslaget med, at "fødevareministerens charter rum
mer fine ord, men opstiller ikke noget nyt,
konkret eller målbart"... Og "initiativet forpligter ikke nogen på noget, og vi kan derfor ikke se, at vores kunder eller vi som virksomhed bliver bedre stillet af nogle underskrifter på et glittet stykke papir". Han sluttede af med at sige, at (i butikkerne) "er potentialet større end i en luftig aftale indgået midt i en valgkamp".
Av, av, av.
Ingen tvivl om, at et stykke papir kan bruges til at positionere sig.
Coop, Rema 1000, Dagrofa, Lidl og De Samvirkende Købmænd har valgt at positionere sig ved at skrive under. Dansk Supermarked ved at lade være. Tiden vil vise, om det også er taktikken i forhold til code of conduct.
Venlig hilsen

Opdateret 10. nov 2020