Danskernes hyppige indkøb gavner discount
Danskerne handler oftere dagligvarer end de fleste andre nationaliteter i Europa. Og samtidig lægger danskerne større andele af deres indkøb i discountbutikker end alle andre - lige bortset nordmændene.
Aktuelt tager discount over 40 pct. af den samlede omsætning. Der er en naturlig sammenhæng, for når over halvdelen af landets omkring 2600 dagligvarebutikker tilhører en discountkæde, vil de ofte være det nemmeste valg.
- Discountbutikkerne med deres mindre butikker har nemmere ved at skabe et butiksnet, der ligger tæt på danskerne, end supermarkedskæderne har. Danskerne skal med andre ord køre kortere for at komme i en discountbutik, end hvis de vil i et supermarked. Denne nærhedsstyrke har sammen med lave faste priser og en indkøbstur, der kan klares hurtigt, givet discountbutikkerne en styrkeposition, som også understøttes af, at danskerne er blandt dem i Europa, der handler oftest, siger Rasmus Sarauw-Nielsen, leder af detailanalyse og kommunikation i Norden for Nielsen.
Kan man handle færdigt?
Nielsen Europe udgav for nylig en artikel, der beskrev discount-udviklingen i hele 19 europæiske lande - herunder Danmark.
I Dansk Handelsblad kunne vi for to uger siden referere, hvordan discounternes markedsandele fortsætter med at vokse på tværs af Europa - selv om antallet af butikker falder lidt.
Der er nemlig fuld fart på konceptudvikling og opgradering af butiksnettet mange steder, og det ser vi til fulde herhjemme. I forskelligt omfang - og tempo - bestræber alle fem discountkæder sig på at sikre, at butikkerne har et sortiment, der rækker til de fleste gængse kundebehov.
- Vi ved fra vores shopper trends-rapport, at discountkæderne bl.a. bør fokusere på lave priser, værdi for pengene, gode tilbud - men også, at man kan handle færdigt i butikken, siger Rasmus Sarauw- Nielsen.
- Fælles for både supermarkeder og discountbutikker er, at et højt niveau af kundeservice konverteres til et stærkere retail brand, så her er der også mulighed for at kæderne kan differentiere sig i forhold til konkurrenterne.
Find ståstedet
Helt generelt ser Rasmus Sarauw-Nielsen gode tilbud, "value for money" og en høj butikstæthed som styrende faktorer for danskernes indkøbsmønstre. Noget for pengene - value for money - kan imidlertid forstås på mange måder.
- Value for money er meget subjektivt – for nogen er value for money lavest mulige pris, for andre kan det være et bredt økologisk sortiment til en fair pris, og for andre igen kan nicheprodukter og personlig betjening være value for money. Det vigtigste er, at kæderne definerer deres ståsted, deres DNA med andre ord, og så holder fast og styrker deres position derfra, siger han.