Danskernes barskabe vokser: Gin bliver stadig mere populært
Mens coronakrisen har betydet et markant laveres salg af alkohol i nattelivet, har det ikke umiddelbart lagt en begrænsning på danskernes spiritusindkøb til privaten. Det viser nye tal, som analysehuset Nielsen har udarbejdet for Dansk Handelsblad.
Ifølge Nielsen er der dog ikke tale om et pludseligt opsving affødt af hjemmeisolation og mere tid i privaten, men en generel tendens, som ikke umiddelbart har tabt momentum under krisen. Til historien hører, at lukningen af den dansk-tyske grænse også har bidraget til et øget salg af bl.a. spiritus, da danskerne var forhindret i at handle i grænsebutikkerne.
I alt har Nielsen kigget på det samlede salg af syv forskellige spirituskategorier på tværs af den danske dagligvarehandel inklusiv de tyske discountaktører Lidl og Aldi. Fra uge 1 til og med uge 32 er salget af de syv produktkategorier - akvavit og snaps, bitter, candy shot, gin, rom, vodka og whisky - fra 2018 til 2020 vokset med 16 pct. I runde tal er markedet i perioden vokset med 173 mio. kr. til en samlet værdi af 1243 mio. kr.
- Spirituskategorien er kendetegnet ved en høj grad af innovation. Især har ginkategorien trådt i specialøllets fodspor. Hvor vi for ti år siden meget sjældent så salg af gin til 200 kr. pr. flaske, har danskerne for alvor fået smag for de dyrere flasker gin og tonic. I 2019 overhalede ginkategorien således snaps og akvavit og blev dermed den næststørste kategori inden for spiritus. Kun overgået af vodka. Hvis væksten, som i år har været på 34 pct. fortsætter, så er det kun et spørgsmål om det bliver i år eller i 2021, at gin bliver den største kategori, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen, nordisk manager i Nielsen.
Rasmus H. Sarauw-Nielsen understreger, at der kan være udsving i perioden afhængig af, hvorvidt nytårssalget ligger i uge 1 eller ej. Det har dog både været tilfældet i 2019 og 2020, hvor værditilvæksten i markedet er fortsat.
Fredagsdrinks i privaten
Mens vodka stadig indtager positionen som det mest solgte spiritus i dagligvarehandlen herhjemme, lever den russiske nationaldriks førsteplads med al sandsynlighed på lånt tid. For mens vodkasalget i årets første syv måneder sammenlagt ligger små 10 mio. kr. over ginsalget, er værditilvæksten for gin væsentligt højere.
Fra 2019 til 2020 er vodkasalget vokset med 12 pct., mens salget af gin er steget med hele 34 pct. At gins popularitet er kraftigt stigende har man også oplevet hos sitet Etilbudsavis, der overvåger de danske dagligvareforretningers tilbudsaviser og gør det muligt for kunderne at søge blandt tilbud. Her har der i 2020 - især båret frem af coronakrisen - været over dobbelt så mange søgninger på gin som whisky, mens søgningen på gin generelt ligger i index 169.
Claus Nykjær, head of insights hos Etilbudsavis.dk, forklarer til Dansk Handelsblad, at søgningen efter spiritusprodukter generelt ligger i index 153, hvor det især er om fredagen, at kunderne leder efter de bedste tilbud på gin.
Hos Coop har man over de sidste 10 år registreret, at salget af gin i dag er 2,5 gange så højt som i 2009 - og forventningen er, at enebærdrikkens popularitet langt fra har toppet.
- Vi har set en stigende interesse for gin over det seneste årti, og der kommer flere og flere forskellige gin på markedet. Pink gin er seneste skud på stammen. Det samme ser vi inden for tonic, hvor udbuddet også bliver mere og mere raffineret. Jeg forventer, at salget af gin bliver højere i 2020, end det var i 2019, lyder det fra Lars Aarup, analysechef hos Coop.
Kun til højtiderne
Mens udbuddet og salget af gin og raffinerede tonics ser ud til at vokse i kommende år, går det den anden vej for et fast indslag på de danske frokostborde. Hvor de 6 andre produktkategorier i Nielsens opgørelse over spiritussalget har oplevet et øget salg, er salget af akvavit og snaps gået tilbage i årets første syv måneder.
Der er dog ikke tale om voldsom tilbagegang. idet salget blot er faldet godt 3 pct. fra 161 mio. kr. i 2018 til 156 mio. kr. i 2020. Alligevel er der grund til at tro, at salget af varegruppen vil falde yderligere i kommende år, lyder vurderingen fra Nielsen.
- Snaps og akvavit kategorien er udfordret af, at danskerne sjældnere sætter øl og snaps på frokostbordet, og når de gør det, så er det oftere og oftere en alkoholfri øl, der kommer på bordet. Så udfordringen er her, hvordan der kan skabes flere lejligheder, hvor danskerne ser snaps og akvavit som relevante produkter. En anden udfordring er formentlig at få de yngre generationer til at blive brugere af kategorien. Her har producenterne af bitter længe arbejdet med sødere varianter, som appellerer bedre til dele af de yngre generationer, siger Rasmus H. Sarauw-Nielsen.F