Danskerne skal se Aldi som ansvarlig
"Auf Aldi ist Verlass", står der på et prunkløst skilt på det skrivebord, som Aldis nye topchef i Danmark, Volker Kasch, sider bag til daglig på kædens hovedkontor i Albertslund.
Frit oversat betyder det, at man kan stole på Aldi - og den tilgang gennemsyrer alt, hvad virksomheden står for - og vil være kendt for.
I hjemlandet Tyskland har det ikke været et problem at etablere en tillidsrelation til forbrugerne, hvor Aldis fokus på både kvalitet og lave priser går hånd i hånd - men det har det i Danmark, hvor det er sværere at få pris til at rime på kvalitet i kundernes bevidsthed.
- Kunderne har ikke rigtigt forstået os i Danmark. Det vil vi gøre noget ved. Det er imidlertid en lang proces at opbygge tillid, men vi har den tålmodighed og de kræfter, der skal til for at overbevise om vores formåen på kvalitet, siger Volker Kasch.
Fokus på CSR
I de senere år er blødere CSR-værdier blevet føjet til Aldis palet. Begreber som bæredygtighed og ansvarlighed spiller en større og større rolle i den internationale discountkæde - nærmest på linje med pris og kvalitet.
Ikke mindst som storindkøber kan Aldi gøre en forskel, fortæller Volker Kasch.
- Det gælder bl.a. ansvarlighed i forhold til arbejdsbetingelserne i den
produktion, der finder sted
i tredjeverdenslande - for eksempel i tekstilproduktionen i Bangla Desh. Det er et område, som vi må beskæftige os mere og mere intensivt med for at leve op til vores ansvar som en stor detailvirksomhed, siger han.
Aldi-folkene viser Dansk Handelsblad en liste med hele 15 danske og internationale logoer fra organisationer, som kæden samarbejder med - fra Svanen over økologi- og fairtrademærker til BSCIs mærke - den organisation, som også de store på det danske marked, Coop og Dansk Supermarked, bruger til at sikre ordentlige arbejdsvilkår i bl.a. Fjernøsten.
Aldi satser på at fortælle danskerne meget mere om sine CSR-initiativer fremover.