Danskerne køber mere alkohol herhjemme
Der ryger flere øl og mere vin og spiritus med i indkøbskurven, når danskerne køber ind i danske butikker. Det viser tal for 2014 fra Danmarks Statistik. Tallene bekræftes af både Coop og Dansk Supermarked.
Den største stigning er ifølge statistikken sket i salget spiritus, der fra 2012 til 2014 er steget med 9,3 pct. Som nummer to ligger alkoholsodavand, der er steget med 7,1 pct. i samme periode. Salget af vin er steget med 6,9 pct., og salget af øl er steget med 2,3 pct.. 83 pct. af det samlede salg af alkohol består af øl og vin.
Både Coop og Dansk Supermarked har oplevet en stigning i salget af øl i 2014, hvilket ifølge dagligvarekoncernerne skyldes afgiftsfald. I 2013 blev afgiften på øl nedsat med 15 pct. og sodavandsafgiften blev helt fjernet med udgangen af året.
Indkøbschef i Dansk Supermarked Henrik Dahlgaard fortæller om en stigning på 5 pct. på øl og sodavand i 2015.
- Styksalget af spiritus er i samme periode steget endnu mere. Styksalget af vin har vi oplevet en lille tilbagegang på, hvilket sandsynligvis kan tilskrives at afgiften på vin er hævet i flere omgange over de seneste år. Og senest blev hævet igen pr. 1. januar 2015, siger Henrik Dahlgaard.
- Hvis vi kigger på de seneste 52 uger, så har vi i Coop en pæn fremgang på små 4 pct. på øl. Formentlig som følge af lidt mindre grænsehandel efter afgiftsfald. I første halvår i 2015 har der været en lille tilbagegang. Der er dog segmenter som eksempelvis lav alkohol/alkoholfri øl, hvor vi oplever en stor vækst både sidste år og i år, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.
- For vin og spiritus har vi haft en vækst i kraft af voksende markedsandel, siger han.
Tekst og foto: Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk