Danske kæder arbejder med en bred vifte af CO2-besparelser
Mens den svenske dagligvaregigant ICA har gjort grøn logistik til et af sine allerstørste satsområder i ansvarlighedsarbejdet, har lige netop det felt umiddelbart tiltrukket sig mindre opmærksomhed herhjemme.
Her er udfasning af buræg, skjulte cigaretter og nu især mindre plastik løbet med dagsordenen lidt på skift - med en tendens i retning af, at alle dagligvareaktører løber efter den samme bold på én gang.
I den helt store klima-sammenhæng er transport en af de større kilder til CO2-udledning i dag, og det vil batte noget på klimaets vegne, hvis det lykkes at nedbringe mængden af kørte kilometer i distributionen, hvor der stadig bliver brændt gammeldags diesel af i store mængder.
Men på trods af en tilsyneladende lavere prioritering hos de danske kæder, bliver der naturligvis også arbejdet med reduktion af brugen af fossile brændstoffer i transporten på mange forskellige måder. Når både brændstof og antallet af transporttimer samtidig vil være rigtigt gode steder at spare kroner og øre, bliver der en dobbelt gevinst i at reducere CO2-aftrykket.
Gas-lastbiler i Tyskland
Et overordnet kendetegn er, at der bliver prøvet meget af. Mest i mindre skala - og uden at de helt store forkromede målsætninger bliver delt med offentligheden. Flere af kæderne giver dog udenfor referat indtryk af, at der faktisk er mere ambitiøse projekter undervejs.
Tilbagemeldingerne til Dansk Handelsblad varierer i omfang.
Aldis er helt kort:
- Vi har i Aldi også har stor fokus på reduktion af CO2-emission i hele kæden, og det er klart at vi som en del af dette også undersøger mulighederne for nedbringelse af CO2-emission på transportområdet, lyder det fra PR- og kommunikationschef i Aldi, Kristian Jessen.
Fra Salling Group kommer der også et par konkrete eksempler med.
- Vi arbejder målrettet på at reducere CO2-påvirkning af miljøet ved transport – både den del, vi selv håndterer, og i samarbejde med vores partnere. Det er blandt andet lykkedes os i perioden 2016 til 2018 at reducere vores CO2-udledning per fragtet palle med over 10 pct. Et andet eksempel er vores tyske kurér for Netto, der netop har investeret i 100 gas-lastbiler, som reducerer CO2-udledningen med 90 pct. i forhold til diesellastbiler, fortæller kommunikationskonsulent i Salling Group, Jacob Krogsgaard Nielsen.
Coop tester elbiler - Lidl biogas
Fra veteranen over dem alle på ansvarlighed, Coop Danmark, lyder meldingen, at der er ”en række initiativer på vej, der skal reducere klimabelastningen ved vores transport fra lagre til butik”.
Coop lancerede tidligere på året en overordnet ”Sammen om bedre klima”- plan, hvor indsatsen på transport-siden ikke stod allerøverst på agendaen, da gigantens klassiske madpyramide blev genfødt som klimapyramide.
Men Coop lægger blandt andet op til at omlægge til en smartere logistik.
- Et nyt distributions-setup i 2020 med en ny leveringscyklus, som vil give en reduktion i CO2-belastning på 5-10 pct. Vi planlægger test af el/ hybrid-biler, som også forventes gennemført inden for det næste år. Og vi kommer med ændrede krav til vores undertransportører om Euronorm 5-lastbiler samt uddannede chauffører i energirigtig kørsel, skriver Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen.
Den internationale discountgigant Lidl peger ikke mindst på forbedringer efter etableringen af kædens nyeste lager ved Køge.
- Strategisk arbejder vi helt konkret med en målsætning for omstilling til alternative drivmidler, som skal reducere vores samlede CO2-udledning på transporten, siger Marcus Gustafsson, salgsdirektør i Lidl Danmark.
- Da vi tilbage i 2014 åbnede vores energioptimerede lager i Køge, gav det os mulighed for at yde en mere effektiv distribution af varer til butikkerne på Sjælland og Lolland-Falster. Det halverede den gennemsnitlige afstand mellem lager og butik. Per dag kører vi ca. 10.000 færre kilometer. I forlængelse af dette investerede vi i 2015 i en mere miljørigtig lastbil, hvor både bil og køleanlæg er drevet af biogas, siger han.