Dansk Supermarked: Vi kunne købe Coop, Rema og Dagrofa

Salling Group 25. nov 2015 -
This describes the image

Dansk Supermarked har stadig finansielle muskler, som konkurrenterne herhjemme kun kan drømme om.

Det har et gigantisk dræn i Dansk Supermarkeds pengetank på et tocifret milliardbeløb, da den tidligere majoritetsejer Mærsk delvis blev købt ud sidste år, ikke ændret på.

Det kom frem, da Dansk Supermarkeds topchef Per Bank løftede sløret for størrelsen af detailgigantens investeringer i de kommende år i en sjælden optræden på Retail Institute Scandinavias årsmøde midt i november.

- Vi har rigtigt, rigtigt gode midler til at investere for. Over de næste fem år kan vi investere for 12-15 mia. kr., fordi vores cash flow er så stærkt, sagde Per Bank.

Præcis hvad de mange penge skal bruges til, var der ikke mange detaljer på. Opkøb, ekspansion i England og en kraftig optrapning online var blandt buddene.

Men så kom Per Bank op med et - for konkurrenterne - skræmmende billede på, hvor stærkt Dansk Supermarked står, da han værdisatte de tre største konkurrenter ud fra den pris, som den nye majoritetsejer, Sallingfondene, havde givet for at erhverve 49 pct. af aktierne i Dansk Supermarked.

- En helt teoretisk øvelse: Hvis vi prøver at regne ud fra den multipel i forhold til EBIT, som Sallingfondene betalte Mærsk, så kunne vi købe Coop for 4,2 mia. kr., Rema for 4,2 mia.kr. - og vi kunne også have plads til hele Dagrofa-koncernen inden for det beløb, som vi vil investere for i denne periode, sagde han.

Markedsgevinst via priskrig

- Ikke at det er muligt for konkurrencemyndighederne, ikke at det er vores hensigt. Det er bare for at forklare, hvilke styrker vi har at komme med, fortsatte Per Bank.

Hvis det skulle have beroliget nogen i en sal, hvor konkurrentens repræsentanter blandt tilhørerne var blevet lidt mere stille, fulgte et andet eksempel på, hvad de kunne risikere - en priskrig, som ville gøre ondt på de aktører, som i forvejen har svært ved at tjene penge.

- Hvis man i et år skulle investere en mia. kr. eller halvanden i priserne, så kan man gange det med tre-fire stykker for at tage omsætning. Det ville virkelig tage markedsandele, og det ville også være en måde at bruge sine penge på, lød det fra Per Bank.

- Lige nu har vi dog gode muligheder for at bruge nogle penge i udlandet, men vi kommer også til at investere stærkt i de danske kæder - for at fastholde og formentlig også udbygge den position, som vi har.

Per Bank tog selv lidt af luften ud af prikrig-scenariet ved flere gange at understrege, at vækst i indtjeningen har højere prioritet hos Dansk Supermarked end fremgang i omsætningen.

- Vi vil fastholde vores indtjening for at kunne forblive den stærkeste spiller i markedet.

Overhaler Coop

Per Bank forholdt sig også relativt forsigtigt til den nye prognose for udviklingen af markedet, som Retail Institute Scandinavia havde offentliggjort tidligere på dagen - og som sendte Dansk Supermarked forbi ærkerivalen Coop som størst på dagligvaremarkedet herhjemme.

Efter Per Banks opfattelse går det ganske vist i den retning, men han mener, at overhalingen først vil komme senere end i 2025.

Truslen om, at Dansk Supermarked har musklerne til at lægge yderligere tryk på konkurrenterne, forsvinder dog ikke.

- Som fondsejet har vi ikke de store udbytter, vi skal betale hvert år. Vi kan investere alt tilbage i forretningen, fordi vi har en ejer, der tænker rigtig, rigtig langsigtet, sagde Per Bank.

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Koncerndirektør i Dansk Supermarked, Per Bank.

Arkivfoto: Ulrik Samsøe Figen

Opdateret 10. nov 2020