Dansk Supermarked-partner øger væksten

Salling Group 15. mar 2016 -
This describes the image
En tilgang af 69 conveniencebutikker det sidste år er med til at løfte Sainsbury's.

Nummer to på det britiske marked, Sainsbury's, har netop offentliggjort salgstal for fjerde kvartal af sit skæve regnskabsår.

I en periode på ni uger frem til 12. marts har Sainsbury's løftet omsætningen med 1,2 pct. sammenlignet med samme periode i 2015, mens væksten for hele året er 0,4 pct.

Det sker i en tid, hvor varerne er blevet så meget billigere i Storbritannien på grund af discountkæderne Aldi og Lidls fremmarch, at alle Sainsbury's konkurrenter blandt "de fire store" på markedet, går tilbage.

- Vi har leveret et stærkt resultat i dette kvartal. Vores supermarkeder har målt både sammenlignelig vækst og vækst i volumen, og vi fortsætter med at overgå vores interne mål for service og vare-tilgængelighed, siger Mike Coupe, som er topchef i Sainsbury's.

Sainsbury's taber som den eneste af de fire store med Tesco i spidsen ikke markedsandele, men fastholder en andel på 16,8 pct. i den nyeste måling fra Kantar.

Målt på sammenlignelige butikker var der for første gang længe også en minimal vækst på 0,1 pct. i det seneste kvartal.

På årsbasis er der dog stadig et fald på 0,9 pct. for Sainsbury's, som er Dansk Supermarkeds Netto-partner i Storbritannien.

Efter tilgang af 4 supermarkeder og 69 nye mindre convenience-butikker har Sainsbury's nu 601 supermarkeder og 773 conveniencebutikker.

Opdateret 10. nov 2020