Dansk Supermarked-partner øger væksten
Nummer to på det britiske marked, Sainsbury's, har netop offentliggjort salgstal for fjerde kvartal af sit skæve regnskabsår.
I en periode på ni uger frem til 12. marts har Sainsbury's løftet omsætningen med 1,2 pct. sammenlignet med samme periode i 2015, mens væksten for hele året er 0,4 pct.
Det sker i en tid, hvor varerne er blevet så meget billigere i Storbritannien på grund af discountkæderne Aldi og Lidls fremmarch, at alle Sainsbury's konkurrenter blandt "de fire store" på markedet, går tilbage.
- Vi har leveret et stærkt resultat i dette kvartal. Vores supermarkeder har målt både sammenlignelig vækst og vækst i volumen, og vi fortsætter med at overgå vores interne mål for service og vare-tilgængelighed, siger Mike Coupe, som er topchef i Sainsbury's.
Sainsbury's taber som den eneste af de fire store med Tesco i spidsen ikke markedsandele, men fastholder en andel på 16,8 pct. i den nyeste måling fra Kantar.
Målt på sammenlignelige butikker var der for første gang længe også en minimal vækst på 0,1 pct. i det seneste kvartal.
På årsbasis er der dog stadig et fald på 0,9 pct. for Sainsbury's, som er Dansk Supermarkeds Netto-partner i Storbritannien.
Efter tilgang af 4 supermarkeder og 69 nye mindre convenience-butikker har Sainsbury's nu 601 supermarkeder og 773 conveniencebutikker.