Dansk Supermarked har fokus på hjertet
Op til denne uges lancering af det nye statslige mærke for dyrevelfærd vokser udvalget af svinekød med højere dyrevelfærd markant, skriver Dansk Supermarked i en pressemeddelelse.
Ifølge koncernen er halvdelen af alt svinekød i kædernes kølediske nu er produceret med større omtanke for grisene.
Det statslige mærke består af tre trin, og ifølge Fødevarestyrelsen skal alle tre niveauer leve op til en række grundkrav til dyrevelfærd, som ligger ud over dansk og europæisk lovgivning.
Grundkravene er:
- Grisene skal have hele haler – dvs. de får ikke kuperet deres haler og har ikke været udsat for halebid
- Grisene får halm som rodemateriale og til redebygning
- Søerne skal være løsgående i hele produktionsforløbet – også i farestalden
- Grisene må max transporteres i 8 timer
Produkter med ét hjerte lever op til grundkravene. For de to og tre hjerter er der tiltagende skrappere krav til dyrevelfærd.
- For os handler det ikke kun om at gøre dyrevelfærd tilgængeligt for de mest velstillede. Hvis danskerne i endnu højere grad skal sikre dyrene et bedre liv, skal de have mulighed for at gøre det et skridt ad gangen. Det vil kunderne nemlig gerne, og derfor slår det så markant igennem i køledisken lige nu, siger Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for ferskvarer i Dansk Supermarked Group.
Mærket har været genstand for konflikt mellem blandt andre Dansk Supermarked på den ene side og Coop på den anden. Sidstenævnte lancerede sit eget mærke med fire trin i efteråret.