Dansk Supermarked bakker i Danmark

Salling Group 29. apr 2016 -
This describes the image
|| For andet år i træk er Dansk Supermarked gået tilbage på det danske marked. Arkivfoto: Ulrik Samsøe-Figen|Den nye planlov, der kan få stor betydning for små dagligvarebutikker, kommer tidligst til at gælde fra begyndelsen af 217. Arkivfoto: Per Rasmussen

For andet år i træk solgte dagligvaregiganten Dansk Supermarked sidste år mindre her i landet end året før.

Faldet er ganske vist lille - den samlede danske omsætning på 39,1 mia. kr. i 2015 manglede kun 70 mio. kr. i at nå på højde med niveauet året før.

Udviklingen fremgår af noterne i Dansk Supermarkeds årsrapport, som først er blevet tilgængelig nogen tid efter offentliggørelsen af de overordnede regnskabstal først i april.

Salget i Nettos butikker i udlandet steg til gengæld med knap 400 mio. kr. til 18,4 mia. kr. sidste år, og det hiver en mindre vækst i land for den samlede virksomhed.

Også fra 2013 til 2014 oplevede Dansk Supermarked en tilbagegang i Danmark med et omsætningsfald på 108 mio. kr.

Totalt giver det en negativ vækst på ca. 0,5 pct. over de seneste to år.

Markedsandelen siver

Til sammenligning er detailomsætningen generelt ifølge Danmarks Statistik vokset med henholdsvis 1,3 pct. i 2015 og 0,2 pct. i 2014.

Hos Dansk Supermarked nedtoner kommunikationsdirektør Mads Hvitved Grand betydningen af det let vigende salg.

- At der er status quo eller et minimalt fald i den danske del af forretningen, skyldes et fortsat skift i nonfoodsalget mod online og særligt mod udenlandske onlineaktører, deflation i en række fødevarekategorier og så, at vi har investeret markant i priserne, siger han.

- De besparelser, vi har opnået hos vores leverandører, er investeret tilbage i kunderne, så vi volumenmæssigt har øget salget i Danmark, mens priserne er trykket længere ned til gavn for kunderne.

Dansk Supermarked har fremlagt store investeringsplaner, der i Danmark kan vise sig nødvendige for at undgå, at faldet accelererer.

Koncernen er holdt op med at oplyse udvikling i markedsandele, som man bl.a. gjorde for to år siden, da lukkelovens afskaffelse i slutningen af 2012 havde gjort 2013 til et rigtigt vækstår for især Netto.

Ifølge Dansk Handelsblads oplysninger har Dansk Supermarked rent faktisk tabt markedsandele set over et helt år. Et fald på 0,2 procentpoint er ikke stort, men retningen er den stik modsatte af, hvad branchen har været vant til i årevis.

Opdateret 10. nov 2020