Dansk Supermarked accelererer den digitale rejse

Salling Group 6. jul 2017 -
This describes the image
Foto: Søren Tougaard

Kun få danske aktører har succes med at tjene penge på ehandel herhjemme, men det får absolut ikke Dansk Supermarked til at geare ned på onlineaktiviteter.

Tværtimod.

Det fortalte Dansk Supermarkeds Groups digitale chef Toke Lund i forbindelse med Novi-cells konference om onlineforretningen i Aarhus, og dagen før virksomheden annoncerede investeringen på opkøbet af 80 pct. af Skagensfood.

En virksomhed, der selv kom ud af 2016 med et mindre overskud på 1,7 mio. kr., mens overskuddet hos Aarstiderne til sammenligning var 38,5 mio. kr. sidste år.

- Så længe e-handel er i vækst, vokser vi også. Vi invester stadig flere og flere penge i e-handel, og der går ikke længe, før vi forventer, at alle dele af e-handlen er en overskuds-forretning for os, siger Toke Lund, der er chef for Dansk Supermarkeds nye digitale afdeling, som er døbt Digital Growth Center.

På to år er afdelingen nærmest vokset ud af ingenting. I dag tæller Digital Growth Center 50 medarbejdere, der alle arbejder med at transformere Dansk Supermarked fra en rendyrket detaillist med fysiske butikker til at blive en digital detaillist med et stigende fokus på onlineforretningen og på at udnytte alle data til at skabe endnu mere relevans for kunderne.

En samlet platform

I dag driver Dansk Supermarked de seks onlineportaler bilka.dk, foetex.dk, salling.dk, wupti.com samt de mindre kendte flowr og husetsforsikring.dk.

Ifølge Toke Lund ønsker Dansk Supermarked med tiden at samle alle platforme i en kanal for at gøre den mere effektiv, så det også bliver lettere at tjene penge på e-handel. Men det handler i høj grad også om at udnytte det, Dansk Supermarked allerede har, understregede han.

- Amazon står på grænsen til Danmark. Hvad har vi, de ikke har? Vi har et store netwærk og besøg af fem mio. kunder hver eneste uge. Derudover har vi tre stærke brands i Bilka, Føtex og Netto, som danskerne har stor tillid til. Det skal vi blive bedre til at udnytte digitalt, siger Toke Lund.

Han fremhævede igen og igen ligeledes vigtigheden af, at Dansk Supermarked bliver bedre til at udnytte de mange ustrukturede data i koncernen og få dem integreret i forretningen såvel offline som online for at skabe endnu bedre relevans for kunderne.

Collect på to minutter

Og i Dansk Supermarkeds digitale rejse kommer emotionel kommunikation til at spille en central rolle, mener Toke Lund, og fremhæver konceptet Øko+, hvor kunderne for 20 kr. om ugen kan spare minimum 20 pct. på alt økologi.

- Øko+ styrker vores kunderelationer og engagementet til, at flere kunder ønsker at leve sundere og samtidig spare mange penge. Vi skal blive langt bedre til emotionel marketing. Den digitale tilbudsavis skal vi gøre mere digital end et pdf-format. I det hele taget skal vi give mere relevante real time tilbud til vores kunder over mobilen, men vi kommer ikke til at lancere et loyalitetsprogram, der omfavner alle danskere. Den idé tror vi simpelthen ikke på, siger Toke Lund om den digitale transformation.

Han fortæller, at rejsen mod omni-channel har været lang og besværlig med flere hump på vejen. Blandt andet har Dansk Supermarkedet skullet integrere en masse systemer, herunder SAP.

Men han ser også et kæmpe forretningspotentiale foran sig. Ikke mindst for Bilkas nye click & collect-koncept, på foetex.dk og på Wupti Marketplace.

I udlandet har Tesco og Carrefour stor succes med click & collect, og herhjemme har konceptet også vundet bred udbredelse i en stor del af detailsektoren fra de store bygge- og boligmarkedskæder som Silvan, Bauhaus og Jysk til Tøjeksperten og boghandlerkæden Arnold Busck.

- På Bilka To Go skal man kunne gå ind og bestille alle varer i butikken. Bestiller man før kl. 10, kan man hente sine varer efter kl. 14 samme dag. Og kunden skal kunne afhente sine varer på to minutter. Det er ambitionen, fortæller Toke Lund om det første click & collect-koncept i dagligvarebranchen.

Opdateret 10. nov 2020