Dansk handel ignorerer Ramadanens salgspotentiale

Salling Group 24. jun 2015 -
This describes the image

Når julen, Mors Dag og Valentins Dag nærmer sig, gør dansk dagligvarehandel med sin markedsføring i både butikker og tilbudsaviser alt for at skabe en ekstra omsætning.

Men skilte og tilbud, der fortæller om muslimernes årlige fest, Eid-festen, skal man kigge langt efter.

Dette til trods for, at hen mod en kvart mio. muslimer i Danmark i den periode holder fest og giver hinanden gaver på et niveau, der minder om den danske jul.

Detailhandelseksperterne hos Retail Institute of Scandinavia kan ikke give noget præcist bud på, hvor stort salgspotentialet er, men vidensudviklingschef Mette Skovgaard Frich siger, at der er et uudnyttet potentiale for at tjene penge på Ramadanen og den efterfølgende Eid-fest.

- Generelt tyder det på, at man i Sverige og andre lande er bedre til at lave tilbud rettet mod muslimerne i forbindelse med ramadanen og dermed aktivt drive salg i den anledning. Ligesom julen er det en lejlighed til at købe ekstra mad, lave særlige retter, klæde familien på i nyt tøj og give hinanden gaver. Desværre kunne noget tyde på, at der i de danske butikker kan være en berøringsangst mod at lave en mere målrettet Ramadan-markedsføring, fordi man er bange for at støde visse ikke-muslimer. Vi så jo også det ramaskrig det udløste, da Føtex i Sønderborg oversatte tilbudsskilte til arabisk, siger hun.

Kæderne er fåmælte

Dansk Handelsblad har spurgt Dansk Supermarked, Dagrofa, Coop, Lidl og Rema 1000, om de gør noget specielt i forbindelse med Ramadanen - og hvorfor/hvorfor ikke.

Fra Dagrofa og Lidl har avisen ikke modtaget noget svar. Fra Rema 1000 lyder det, at kæden ikke gør noget. Avisen har ikke modtaget nogen begrundelse.

Fra Coop svarer kommunikationsdirektør Jens Juul Nielsen:

- Vi har ikke registreret et tilsvarende behov hos vores kunder.

I Dansk Supermarked er det lagt op til den enkelte butikschef at benytte højtiden til at skabe tilbud rettet mod Eid-festen.

Stor aktivitet i England

Ganske anderledes ser der ud i blandt andet England, hvor den britiske dagligvarekæde Tesco forventer, at Ramadanen i år vil give et salg på 30 mio. pund, svarende til godt 300 mio. kroner, og at salget af nogle varer vil øges med op til 70 pct., skriver The Grocer.

Kæden donerer i anledning af Ramadanen mad for godt 30 mio. kroner, og kører maden ud til moskeer i London i en varebil, der er dekoreret af en otte år gammel muslimsk dreng i anledning af Ramadanen. Derudover har kæden blandt andet Ramadan-tilbud på lige fod med tilbud til eksempelvis Fars Dag.

Svenske Ica markerer blandt andet Ramadanen med et stort udvalg af opskrifter, der er tilpasset de mennesker, der holder Ramadan og holder Eid-fest.

Af Helle-Karin Helstrand
hkh@dhblad.dk

Illustration: Ulrik Samsøe Figen

Opdateret 10. nov 2020