Danpo dropper turbokyllingen

Salling Group 20. apr 2020 -
This describes the image
Foto: Danpo
Skrevet af: Søren Tougaard

Danmarks største kyllingeproducent, Danpo, gør nu klar til en landvinding i branchen.

Producenten har nemlig besluttet helt at vinke helt farvel til de hurtigt voksende kyllinger.

Senest med udgangen af 2021 vil Danpos 40 mio. årlige kyllinger udelukkende bære prædikatet "velfærdskyllinger" og vokse langsom frem modsat "turbokyllingen". Det skriver Politiken.

I dag er det kun 20 pct. af det hjemlige salg af kyllinger, der kommer fra velfærdskyllingen, mens 80 pct. af forbrugerne køber den billige variant.

Det ønsker Danpo nu at gøre op med og håber på opbakning fra både dagligvarekæder og spisesteder.

- Hvis vi lod det være op til forbrugerne at træffe det rigtige valg af kyllinger, ville det tage meget lang tid, og mange vil købe den billigste kylling i stedet. Men hvis supermarkederne og vi i stedet tager et samfundsansvar og vælger de hurtigt voksende kyllinger fra, så går det langt hurtigere. Det er lidt at sammenligne med buræg - her kom det store skift først, da handlen blev enige om at udfase buræg, siger Danpos direktør Mark Hemmingsen til avisen.

Lidl udfaser som den eneste

Danpo har på nuværende tidspunkt kun fået en dagligvareaktør med på ideen.

I marts annoncerede Lidl, at de udfaser turbokyllingen og holder prisen på samme niveau som før.

Til Politiken siger Salling Group, at de til efteråret udskifter en del af sortimentet i Netto, Bilka og Føtex ud med langsomt voksende kyllingeracer. Her er håbet helt at udfase turbokyllingen.

Det samme ønske har Rema 1000, men kæden har endnu ikke sat en dato for udfasningen. Også Coop Danmark vil gerne sælge flere langsomt voksende kyllinger.

Danpo anslår, at prisen for en bakke med brystfilet af velfærdskyllinger kommer til at koste 2-3 kr. mere end den billige variant.

 

 

Opdateret 10. nov 2020