Danmarks største dagligvarekoncern forudser laveste resultat i 10 år
-
Presset på Salling Groups overskud bliver forstærket af koncernens nye discountkæde Basalt
Danmarks største dagligvarekoncern Salling Group står over for et resultat, som ikke er set lavere siden regnskabet i 2012. Det forudser topchef Per Bank i et interview med Finans.dk.
Forventningen om en tilbagegang til 2012-niveaua bygger Per Bank på den aktuelle situation med inflation, energikrise og danskernes ændrede forbrug. Julehandlen bliver afgørende for det endelige resultat.
Presset på årets overskud bliver ifølge Per Bank ikke mindre af, at koncernen nu åbner de første nye discountbutikker under navnet Basalt.
Mens hovedparten af dagligvarehandlen og ikke mindst supermarkeder og de lokalt forankrede butikker oplevede fremgang under coronakrisen, så er spillereglerne i 2022 vendt på hovedet. Kunderne søger mod discountbutikker, tilbud og billigere varianter.
Og det er ifølge Per Bank forklaring på, at Salling Group er klar til at presse sin øvrige del af forretningen med Basalt. For 12 måneder siden havde han ikke forestillet sig behovet for den nye kæde.
- Alle supermarkeder taber markedsandele. Med en dansk markedsandel på 36 pct. lægger vi selvfølgelig pres på os selv med Basalt. Men hvis vi ikke gør det, risikerer vi, at andre gør, siger Per Bank til Finans.dk.
Basalt åbner i dag sine første butikker på Sjælland i henholdsvis Helsingør og Kastrup.
- Det er kun seks uger, siden vi fik ideen, og derfor er de første 10 butikker placeret i Netto-butikker, der stod til at skulle konverteres. Skulle vi eksekvere hurtigt, var vi nødt til at benytte vores egne butikker, der allerede er godkendt til salg af dagligvarer, siger Braw Bakir (billedet), der er direktør for Netto og dermed også for den nye kæde til Dagligvarehandlen.