Danmark fylder mere for Salling Group

Salling Group 10. maj 2019 -
This describes the image
Nettos første butik med et helt nyt koncept blev åbnet på Kongelundsvej sidste år. Arkivfoto: Henrik Frydkjær

For ikke så mange år siden lancerede Salling Groups adm. direktør Per Bank et mål om at fordoble discountkæden Nettos omsætning i udlandet.

Siden har den internationale omsætning kun flyttet sig marginalt, og med det lidt overraskende frasalg af Netto i Sverige, der blev annonceret samtidig med Sallings årsrapport for 2018, er det i hvert fald ikke blevet nemmere at nå.

Salling Groups omsætning herhjemme steg med 750 mio. kr. sidste år, og det er lidt mere end den samlede vækst i hele koncernen.

Det indebærer, at Nettos omsætning i udlandet må være marginalt lavere end de 17,5 mia.kr., det blev til i 2017 - bl.a. som følge af en lavere kurs på den svenske krone.

Med frasalget forsvinder en omsætning på omkring 3,5 mia. kr.

Netto Sverige var ellers udpeget som et af de to markeder udenfor landets grænser, hvor der skulle hentes vækst i de kommende år. Men i december kom CBS, der indgår i Coop Sverige-familien, på banen med et godt tilbud.

- CBS spurgte, om vi ville sælge Netto Sverige. Det ville vi sådan set ikke. Det var vores automat-reaktion. Men så satte vi os ned og regnede på tingene og nåede frem til, at hvis vi kunne få en virkelig, virkelig god pris, ville det måske give mening at sælge Sverige - og så fokusere vores indsats på de andre tre markeder, sagde Salling Groups adm. direktør Per Bank på et telefonpressemøde kort efter offentliggørelsen af 2018-regnskabstallene.

- Vi har bare fået en pris, som er helt fantastisk. Men vi har aftalt med CBS, at vi ikke offentliggør prisen.

Nyt svensk underskud

Uanset hvordan man vender og drejer det, er det et defensivt træk, der imidlertid giver Salling Group mere at gøre godt med på de resterende markeder, især hjemmemarkedet, hvor man køber op fra tid til anden.

- Den her forretning giver os mulighed for at blive endnu bedre på de andre markeder, vi er i, siger Per Bank - til advarsel for konkurrenterne herhjemme.

BR-kæden er det seneste eksempel på et dansk Salling-opkøb, mens købet af discountkæden Kiwi for et par år siden har flyttet mest på dagligvare-markedsandele.

Per Bank afviser imidlertid, at Salling Group med tiden kan blive en rent dansk detailvirksomhed igen. Netto kommer ikke til salg i hverken Polen eller Tyskland, forsikrer han. Heller ikke hvis prisen igen bliver "helt fantastisk".

- Nej, de er ikke til salg. Det er også vigtigt at sige, at Sverige kom ud med et underskud igen i 2018. Så kombinationen af en rigtig, rigtig god pris og et aktiv, som gav underskud, gør, at vi kunne se, at vi gjorde en god forretning der, siger han.

- Når Polen og Tyskland laver en indtjening, som er på højde med vores eksisterende forretning, så kan vi sagtens fortsætte i de to lande. Vi har helt anderledes fat i kunderne der.

- Vore strategi er at fortsætte med de tre lande, vi har - som det ser ud nu, lød det fra Per Bank.

Internationalt salg på skrump

I Per Banks tid som topchef var Netto på et tidspunkt på vej til Storbritannien i et joint venture med britiske Sainsbury's, men det projekt måtte opgives.

Da Salling Groups internationale ekspansions-iver var på sit højeste inden finanskrisen, var Netto i fire lande - og på vej til Ukraine. Desuden blev der talt om at sende både Bilka og Føtex udenfor landets grænser.

Man skal helt tilbage til 2010 for at finde året med den højeste internationale andel af omsætningen i det daværende Dansk Supermarked. Den gang udgjorde Nettos udenlandske omsætning på 20,3 mia. kr. på fire markeder lige over en tredjedel - 35 pct. - af en samlet omsætning på 58,1 mia. kr.

Det var umiddelbart før, at det daværende Dansk Supermarked solgte sin første britiske Netto-forretning til konkurrenten Asda.

Sidste år var den internationale andel dykket under 30 pct., og Netto Sveriges omkring 3,5 mia. kr. stod alene for ca. 6 pct. Dermed kan den udenlandske andel af Sallings omsætning dykke under 25 pct. - alt andet lige.

Netto havde premiere i Sverige helt tilbage i 2002, hvor kæden den gang blev etableret i et joint venture med den svenske markedsleder ICA. ICA blev dog købt ud efter få års medejerskab.

Opdateret 10. nov 2020