Dagligvarekoncern vil støtte BørneTelefonen
BørneTelefonen får hvert år flere end 200.000 henvendelser, men på grund af manglende ressourcer var det i 2017 kun godt 83.000 opkald, der blev besvaret.
Derfor vil Bilka og Børns Vilkår, som står bag BørneTelefonen, nu oprette et frivillignetværk i de 19 byer, hvor Salling Group har et hypermarked. Målet er at indsamle midler i forbindelse med forskellige arrangementer og i sidste ende give endnu flere børn taletid på BørneTelefonen.
- Tusindvis af børn over hele landet har til tider brug for at tale med en voksen om deres udfordringer, som er alt fra kærestesorger og mobning til skilsmisser og andre tunge problemer. Jeg håber, at de nye frivillignetværk kan hjælpe med øget lokal fokus og støtte til BørneTelefonen, så vi har midler til at besvare endnu flere henvendelser, siger Ryan Hansen, der er Corporate Relations Manager i Børns Vilkår.
Helt konkret består det frivillige arbejde i at være til stede to-tre gange om året, når Bilka holder større arrangementer som bagagerumsmarked og bilbanko. Her skal de blandt andet sørge for at uddele flyers om Børns Vilkår og fortælle interesserede kunder om, hvad pengene går til.
Desuden er der i hvert Bilka-varehus en medarbejder, som er frivilligambassadør og samler de frivillige.
- Det her er et helt nyt projekt, vi er ved at stable på benene i de 19 Bilka-byer, og vi er glade for, at flere allerede har meldt sig som frivillige, men vi har naturligvis brug for endnu flere. Man behøver hverken at have erfaring med frivilligt arbejde fra tidligere eller have en særlig baggrund. Det vigtige er, at man har lyst til at gøre en forskel og være en del af et team, som skaber oplevelser til børn og forældre, siger Nicki Stougaard, der er eventansvarlig i Bilka.
Bilka vil indsamle 400.000 kroner til BørneTelefonen. Et tilsvarende beløb er allerede indsamlet, siden Bilka indledte samarbejdet med Børns Vilkår i 2017.