Dagligvarekoncern introducerer klimamærkning

Salling Group 7. nov 2019 -
This describes the image
Arkivfoto: Salling Group

Salling Group, der ejer kæderne Føtex, Netto og Bilka inviterer nu til samarbejde om en fælles klimamærkning, der skal gøre det nemmere for forbrugerne at vælge.

– Vi er klar til at arbejde aktivt for en ordentlig, reel og ambitiøs klimamærkning i Danmark baseret på forskning og fælles standarder for klima-aftryk. Den ambition lancerer vi nu og inviterer alle til at deltage, hvilket er essentielt, hvis vi skal lykkes, siger Per Bank.

Tidligere klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) inviterede i foråret hele fødevarebranchen til et møde om netop en fælles klimamærkning, et forslag, der også har været fremsat i EU. Dengang var branchen skeptisk.

Læs også: Klimaminister inviterer til møde om klimamærke

Det er nu første gang, at en detailkoncern bakker op og vil arbejde aktivt for et fælles tiltag.

Netto-direktør Michael Løve forklarer på sin LinkedIn-profil:

"Vi har ikke tidligere bakket op om klimamærkning, for det er virkelig svært at gøre seriøst, men behovet er mere akut nu. Kunderne vil have noget hjælp til at forstå, hvilke fødevarer der påvirker klimaet mindst, så det vil vi sætte tid og penge bag at komme med et bud på, hvordan vi kan vise. Og vi vil meget gerne gøre det med hele branchen, så kunderne kun får én enkel mærkning, de skal forholde sig til."

Helt konkret peger Salling Group på en mærkningsordning, hvor forskellige varekategorier rangordnes efter deres klimapåvirkning. Salling Group vil investere i arbejdet for at finde de bedste metoder og er også klar til at bidrage med midler til forskning, så de rigtige løsninger findes.

– En mærkning skal gøre det enklere for forbrugere at handle klimavenligt og på et oplyst grundlag træffe valg, der er rigtige for dem. Mange danskere har et ønske om at handle klimavenligt, men finder det svært at gennemskue, hvordan vi træffer klimavenlige valg. En klimamærkning vil kunne hjælpe alle med at navigere og aktivt bidrage, når vi gør vores indkøb, siger Per Bank.

Salling Group lancerede i august en plastikstrategi og inviterede også dengang resten af branchen til at deltage: Salling Group inviterer til dialog om plastik

 

Opdateret 10. nov 2020