Dagligvarekæder skærer lidt ned for priskrigen under coronaen
Massiv markedsføring af lav pris er normalt et af de værktøjer, som kæderne benytter for at trække kunder i butikken - gerne fra en af konkurrenternes kæder.
Men corona-pandemien og de følger den har fået for landet, har fået de dagligvarekæder, der normalt er ærkerivaler til at stå lidt tættere sammen.
De begyndte med, at de fire største, Coop, Salling Group, Dagrofa og Rema 1000, onsdag middag kom med en fælles pressemeddelelse om, at der var varer nok, så kunder skulle bare handle normalt.
I går blev det fulgt op af et interview i Finans, hvor de to topchefer Per Bank fra Salling Group og Peter Høgsted fra Coop fortsatte de fælles udmeldinger om, at der er varer nok.
Men de fortæller også, at begge koncerner skærer ned for det prisretorikken den kommende tid, selv om tilbudsaviserne, der er lavet for længe siden, fortsat kommer på gaden.
- Til gengæld har vi stoppet, hvad vi kan af markedsføring. Og fokuserer mere på, at vi skal passe på hinanden end slagtilbud. Det kører som normalt. Men vi råber ikke højt om smør på tilbud, siger Per Bank til Finans.
Samarbejdet mellem kæderne kommer også til udtryk på LinkedIn, hvor koncerndirektør i Coop, Jens Visholm eksempelvis deler et indlæg fra Rema 1000's kommunikationschef Jonas Schrøder med ordene: "Første gang, jeg deler et opslag fra Jonas og Rema, men det er god stil at poste det fælles budskab på denne måde."
Budskabet er: Lad være med at hamstre.
Læs også: Analyse: Regeringen håber, at hamstrings-hysteriet lægger sig