Dagligvarekæder sidder tungt på convenience
Dagligvarebutikkerne sidder solidt på conveniencemarkedet herhjemme, viser en ny under-søgelse fra GfK.
Ud af 2.000 repræsentative danskere opgiver 46 pct. således at have foretaget deres seneste convenienceindkøb i en dagligvarebutik. Til sammenligning har 15 pct. enten opgivet en tankstation eller kiosk/7-Eleven som deres sidste påfyldningssted for convenience.
Zoomes der tættere ind på undersøgelsen, er supermarkedskæderne væsentligt bedre til at tiltrække convenience-shoppere end discountkæderne. Således angiver næsten hver tredje, 31 pct., at de har foretaget deres seneste conveniencekøb i et supermarked, mens 15 pct. opgiver et lavprissupermarked. Og blandt supermarkedskæderne er det klart Føtex og SuperBrugsen, som har bedst fat i convenienceshoppere med en andel på 20 pct. hver.
Det er ikke ene og alene udbredelsen af kæderne, der er årsag til de to supermarkedskæders førerpositioner på convenienceområdet, mener researchkonsulent Jesper Rocatis Tangaa fra GfK Nordics.
- Føtex og SuperBrugsen har fokuseret mere på conveniencemarkedet end andre kæder, og det kan man typisk også se ved indgangen. Samtidig har supermarkedsformatet en stør-relse, der gør, at de kan satse endnu mere på convenience end lavpriskæder, siger han.
Morgenmadspotentiale
Det gode spørgsmål er naturligvis, hvordan dagligvarekæderne kan forbedre deres stærke markedsposition indenfor convenience. Og her kunne morgenmad på farten være en mulighed. I hvert fald viser GfK Convenience Tracker-undersøgelse, at blot 5 pct. af alle købssituationer indenfor convenience relaterer sig til morgenmad, mens frokost til sammenligning står for 15 pct. af conveniencesalget.
- Det kan sagtens være en idé for kæderne. McDonald’s og 7-Eleven satser også mere på morgenmaden, men det kræver nogle åbningstider tidligere om morgenen end dem, daglig-varekæderne har i dag, påpeger Jesper Rocatis Tangaa.
I undersøgelsen definerer GfK convenience som mad, drikke og andre produkter, der købes til øjeblikkeligt forbrug.
Det gennemsnitlige conveniencekøb er på 78 kr. og der købes i snit tre varer per indkøb. Impulsgraden er 20 pct., da indkøbene i høj grad er planlagte, fordi man er sulten eller tørstig.
KILDE: GFK CONVENIENCE