Dagligvarekæder holder igen med skiftende priser
Hvad enten forbrugeren køber dagligvarer i sin foretrukne butik om formiddagen eller i den absolutte spidsbelastningsperiode om eftermiddagen, er prisen på mælken, bleerne og bøfferne den samme.
Med andre ord fastsættes prisen ikke af efterspørgslen i realtid, som forbrugerne kender det fra f.eks. benzinpriser og onlinebooking af flyrejser og hotelværelser.
Men de dynamiske priser kan meget vel være på vej ind i den danske dagligvarebranche indenfor få år. Det er udrulningen af de elektroniske hyldeforkanter i butikkerne, der sammen med analyser af digitale kundedata muliggør, at hovedkontoret inden for få sekunder kan justere priserne op og ned.
I Storbritannien har Marks & Spencer, ifølge britiske The Telegraph, allerede testet de digitale muligheder og tilbudt kunderne attraktive frokosttilbud før kl. 11, hvorefter priserne igen blev justeret op.
En test, der primært havde til formål at få flere kunder til at købe deres frokost tidligere på formiddagen, inden kundestrømmen for alvor eksplodere i kædens fødevaremarkeder omkring frokosttid.
Følger udviklingen
Herhjemme er de elektroniske hyldeforkanter blevet udrullet i stort omfang i dagligvarebutikkerne, men ingen af de tre største aktører på det danske marked har endnu aktuelle planer om at tilbyde kunderne varierede dagspriser på udvalgte varer.
- Vi bruger elektronisk hyldeforkanter i stadig større grad, da det både er med til at sikre en korrekt prisfastsættelse og effektiviserer arbejdsgangen i den enkelte butik. Vi har på nuværende tidspunkt ingen planer om at indføre dynamiske dagspriser, men vi følger naturligvis udviklingen på dette område, siger Kenneth Pedersen, kædedirektør i Meny.
Hos Dansk Supermarked lyder meldingen, at de aktuelt heller ikke har planer om at teste brugen af dynamiske dagspriser.
- Det er klart, at det er et område, vi følger, så hvis forbrugerne begynder at efterspørge dynamiske priser, er det naturligvis noget, vi vil se på. Vi mener, at kunderne er bedst tjent med at kende prisen, siger kommunikationskonsulent Kasper Reggelsen fra Dansk Supermarked Group.
Han fortæller, at kunderne kan møde enkelte varegrupper, f.eks. brød, der er prissat billigere om aftenen end tidligere på dagen, for at undgå madspild.