Dagligvarekæder fravælger Post Danmark
Post Danmark deler kun tilbudsaviser ud for Dagrofas kæder og Lidl. FK Distribution sidder på resten.
Kampen om uddeling af en stor, men hastigt svindende mængde tilbudsaviser, er ikke for tøsedrenge.
Forholdet mellem de to reklame-distributører, FK Distribution og Post Danmark, er af den slags, hvor man jævnligt pudser konkurrencemyndighederne på hinanden i kampen om andelene på et milliardmarked.
Men blandt dagligvarekæderne har FK Distribution tilsyneladende fået et afgørende overtag i forhold til sin tidligere statsmonopol-konkurrent.
Ifølge Dansk Handelsblads rundspørge bruger kæder med mere end 80 pct. af omsætningen herhjemme FK, herunder begge giganterne, Coop og Dansk Supermarked.
Tilbudsavis-eksperten Claus Nykjær fra analysevirksomheden iCoCo ser den store overvægt som et udtryk for, at FK formår at give kæderne de mest attraktive tilbud.
– Som udgangspunkt må man regne med, at både Coop, Dansk Supermarked og Dagrofa er en flok dygtige købmænd. Så hvis de køber ind her, så er det efter de samme paroler, som når de handler med alle deres andre leverandører. Og så er Post Danmark bare ikke konkurrencedygtig nok, siger han.
Ironisk nok har FK ellers anklaget Post Danmark for siden 2010 at have sænket sine priser "drastisk" til under omkostningsniveau - det vil sige til FKs niveau.
Læs mere i Dansk Handelsblads onlineudgave eller avisen, der udkommer på tryk i dag.
Af Jesper Veber Knudsen
Jeve@dhblad.dk
Billedet er fra reklamekampagnen på MInetilbud.dks hjemmeside.