Dagligvarekæder får hæderspris for tobaksindsats

Salling Group 5. feb 2019 -
This describes the image
Regering tobaksplan prisstigning Foto: Colourbox

Seks adm. direktører tog plads på podiet, da kronprinsesse Mary i går uddelte Kræftens Bekæmpelses Hæderspris.

De seks chefer for henholdsvis Aldi, Coop, Lidl, Magasin, Rema 1000 og Salling Group har alle stået i spidsen for en række konkrete initiativer, der skal forsøge at vende udviklingen i antallet af unge, der begynder at ryge.

- Dagligvarekæderne har valgt at tage ansvar og gå forrest i en fælles indsats for at skabe et samfund, hvor børn og unge ikke begynder at ryge. Hvert år dør næsten 13.600 mennesker i Danmark på grund af rygning, og de fleste af dem tændte den første cigaret, da de var unge. Supermarkedskæderne har valgt at sætte hensynet til børn og unge højere end risikoen for at miste kunder, siger Helen Bernt Andersen, formand for Kræftens Bekæmpelse, i en pressemeddelelse.

Læs også: Salget af cigaretter falder markant

Fald i Aldis tobakssalg på 20 pct.

Alle kæderne gjorde sidste år en indsats for at skærme tobakken af i butikkerne, så tobaksvarerne ikke længere står synligt fremme. Aldi har desuden taget skridtet videre og tilbyder sine ansatte og elever hjælp til rygestop.

- Samlet set er der sket et fald på 20 pct. allerede i den første måned, så det har helt klart virket at placere cigaretterne ude af syne. Vi kan se et endnu større fald på salget i nogle af vores butikker, der ligger tæt på områder, hvor unge opholder sig i dagtimerne, siger Aldi Danmarks adm. direktør, Finn Tang.

Samme tendens har man bemærket i Salling Group, som har solgt 1 mio. pakker cigaretter færre, efter man har gemt tobakken væk i alle koncernens kæder.

Både kæderne og Kræftens Bekæmpelse efterlyser politisk handling for at nå i mål med ambitionen om en røgfri generation i 2030.

- Dagligvarekæderne har handlet, mens politikerne tøver. Nu har vi brug for lovgivning, der sikrer, at alle andre butikker også skal skjule tobakken. Og vi har brug for en national plan mod tobak, der også indeholder andre tiltag – herunder det allermest effektive redskab: højere priser, siger Helen Bernt Andersen.

Læs også: Salling Groups cigaretsalg faldet med en million pakker

Opdateret 10. nov 2020