Dagligvarehandlen skruer ned for tilbudsblusset

Salling Group 30. jan 2020 -
This describes the image
| |

2020 var ikke mange uger gammel, da tilbudsavisen i sin trykte udgave for alvor rykkede ind som et konkurrenceparameter i dagligvarekoncernernes kamp om at være den stærkeste på miljøfronten.

Midt i januar konstaterede DR Nyheder efter en rundspørge til dagligvarekoncernerne, at kun Rema 1000 opfylder den højeste miljø- standard til trykte tilbudsaviser, nemlig det nordiske Svanemærke.

DR’s initiativ kunne måske være udløst af, at Coops topchef, Peter Høgsted, i et åbent brev til klimaminister Dan Jørgensen (S) i november opfordrede til et forbud mod trykte tilbudsaviser herhjemme.

DR’s nyhed skabte i hvert fald den debat, som Høgsted havde lagt op til. Den grafiske brancheorganisation Grakom advarede mod at afskaffe tilbudsavisen, og samtidig lovede organisationen, at den nu indfører verdens højeste miljø- og klimastandard for tilbudsaviser.

En uge efter meddelte Salling Group, der ejer kæderne Bilka, Føtex og Netto, at Føtex-tilbudsavisen i år bliver reduceret i sidetal med 40 pct., hvilket giver en besparelse på papir på næsten 3000 ton.

Coop fulgte hurtigt trop: SuperBrugsen og Kvickly slår deres tilbudsaviser sammen - i første omgang som en test. Allerede i december havde Coops Dagli’Brugsen fortalt, at det fra årsskiftet var slut med trykte tilbudsaviser, og det efter en periode, hvor avisen kun kom hver anden uge.

Irma med flere sider

Der skete dog allerede sidste år en reduktion af sider i tilbudsavisen over stort set hele linjen: Kvickly har rekorden med en reduktion af sidetal i 2019 på 29 pct. sammenlignet med sidste år, mens Fakta, Føtex og SuperBrugsen har skåret 9 pct. af sidetallet.

Det viser en analyse fra Tjek, der står bag den digitale eTilbudsavis. Der er dog også kæder, der har lagt sider til avisen. Således steg sidetallet for Rema 1000-avisen med 1 pct., mens Irma øgede med 4 pct. I gennemsnit blev siderne i årets tilbudsaviser reduceret med 7 pct., hvilket i nogen grad skyldes, at Dagli’Brugsen ændrede interval til hver anden uge.

Rykker på Facebook

Sammen med reduktionen i sideantal har kæderne også sat antallet af markedsførte tilbud ned - dog i lidt mindre grad. Således har kæderne til sammen markedsført 6 pct. færre
produkter i 2019 sammenlignet med året før.

Rækkefølgen er dog en lidt anden: Mens Aldis sideantal er status quo i 2019, ligger den tyske discountkæde med 11 pct. færre tilbud i top, når det kommer til reduktion af markedsførte tilbud.

Bilka, der med 6078 sider i 2019 har langt den største tilbudsavis, reducerede sidste år sidetallet med 7 pct., mens mængden af tilbud var skåret ned med 9 pct. Mens Netto, Kvickly og SuperBrugsen skar mængden af markedsførte varer ned med henholdsvis 8, 7,6 og 7 pct., sendte Irma 10 pct. flere tilbud ud til forbrugerne.

Mens der er færre tilbud i tilbudsaviserne, har en stor del af dagligvarebutikkerne i stedet tilbud på nettet - i høj grad på Facebook, hvor blandt andet ja tak-tilbud er populære.

Opdateret 10. nov 2020