Dagligvaregiganter stopper tilbudsreklamer under coronaudbrud
Coronapandamien har forandret forbrugeradfærden blandt danskerne. Straks, Danmark blev lukket ned, så man en sand hamstringbølge i landets dagligvarebutikker.
Coronaudbruddet betyder, at forbrugerne nu shopper mere ad gangen men færre gange i løbet af ugen end før for at minimere risikoen for at blive smittet, ligesom langt flere bestiller deres dagligvarer over nettet.
Dertil kommer, at mange forbrugere handler mere lokalt end før coronaudbruddet.
Den ændrede forbrugeradfærd afspejler sig også i dagligvarekoncernernes markedsføring.
I hvert fald i den del, der omfatter tv-reklamer og annoncering i aviser.
I den første uge efter nedlukningen af Danmark reklamerede Salling Group f.eks. i stor stil for Bilka To Go i reklameblokken på TV2, alt mens flere og flere forbrugere benyttede onlinekanalen og skabte leveringstider på tre-fire dage mod normalvis blot en dag.
Den markedsføringsstrategi har Salling Group dog ændret for ikke at påvirke forbrugerne til hamstring.
Det oplyser topchef Per Bank.
- Vi har indtil videre droppet alt tv- og dagbladsannoncering for ikke at friste kunderne til en ekstra indkøbstur, så derfor holder vi os alene til allerede trykte tilbudsaviser, lød det i sidste uge fra Per Bank på Linkedin.
Fokus på Scan & Betal
Også Salling Groups ærkekonkurrent Coop har droslet kraftigt ned på tilbudsannonceringen, så forbrugerne ikke optrapper deres dagligvareforbrug.
- Vi har stoppet det meste af den tilbudsannoncering, vi kunne, fordi vi i denne situation er fokuseret på forsyningssikkerheden; at der er mad og drikke til alle danskere, siger Coops informationschef Jens Juul Nielsen til Dansk Handelsblad.
I stedet kører koncernen netop nu omfattende tv-reklamer på f.eks. TV2, der har Coops Scan & Betal-løsning som det centrale omdrejningspunkt.
- Scan & Betal-budskabet er lige nu ekstra relevant, fordi det handler om at komme nemt gennem butikken, holde afstand og undgå berøring i videst muligt omfang. Og det har kunderne i den grad taget til sig og øget brugen af Scan & Betal, siger Jens Juul Nielsen.
Hos Rema 1000, Danmarks tredjestørste dagligvarekoncern, har man ligeledes valgt at sætte de gode tilbud i tv-reklamer på midlertidig pause.
I stedet har Rema 1000 tidligere kørt tv-spots, der opfordrer kunderne til at holde afstand og tage hensyn til hinanden og discountkædens personale.