Dagligvaregiganter slås om økologi-priser

Salling Group 2. dec 2015 -
This describes the image

2015 var ikke blevet mange dage gammel, før markedsleder Coop Danmark gik i felten med løfter om en gigantisk investering i lavere priser på økologiske varer.

Én mia. kr. frem til 2020 - eller 200 mio. kr. om året.

Nu bliver der imidlertid fra konkurrent-side stillet spørgsmålstegn ved, om Coop reelt leverer det lovede prisfald i år.

- Jeg har læst, at der er nogen, der vil investere 200 mio. kr. og nedsætte de økologiske priser. Men der er altså ikke investeret mere end en meget lille del af det indtil nu, så det må jo komme her sidst på året. Vi venter en kæmpe priskrig på økologi, siger Per Bank, som er adm. direktør i Coops ærkerival, Dansk Supermarked.

Dagligvarekæderne følger løbende deres konkurrenters priser tæt.

Dansk Supermarkeds opfattelse bliver bakket op af en anden central aktør i branchen, som dog ikke ønsker at stå frem. Hos Coop fastholder informationsdirektør Jens Juul Nielsen imidlertid, at de 200 mio. kr. bliver nået.

- Vi har sat priserne ned fra 1. januar i år, og har året igennem sat mange aktiviteter i gang, så varerne samlet set har været 200 mio. kr. billigere, end de var i 2014, siger han.

”Priskrig” nummer to

Det er ikke første gang i år, at landets to største dagligvarevirksomheder er gået i flæsket på hinanden over priserne i butikkerne.

I slutningen af sommeren var det Coop, der åbnede ballet, da bestyrelsesformand Lasse Bolander i en klumme her i bladet - uden at nævne Dansk Supermarkeds discountkæde Netto ved navn - beskrev markedssituationen i ugerne op til dagbladet Politikens årlige pristjek i discountkæderne. Netto blev billigst i år.

”Op til testen var der hektisk travlhed med at sænke priserne, så man kunne stå sig bedst, når avisen udkom. Vi ved det, for vi tjekker priserne hver uge hos vores konkurrenter”, skrev Bolander.

Af Ditte Nygaard Larsen
dnl@dhblad.dk

Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk

Foto: Økologisk Landsforening

Opdateret 10. nov 2020