Dagligvarebutikker vil ikke lukke kunder ind i hold

Salling Group 18. mar 2020 -
This describes the image
Foto: Miljø- og Fødevareministeriet
  • Alle topchefer i de danske dagligvarekoncerner står i et kæmpe dilemma under coronakrisen

Skrevet af: Søren Tougaard

Opdateret:
Alle topchefer i de danske dagligvarekoncerner står i et kæmpe dilemma under coronakrisen.

På den ene side skal de til hver en tid sikre fødevareforsyningen til danskerne, og på den anden side skal de også gøre alt, hvad de kan for, at medarbejdere og kunder ikke bliver smittet med covid-19.

I Italien har dagligvarebutikkerne skrappe restriktioner på, hvor mange kunder, der må opholde sig i butikken ad gangen for at minimere smitterisikoen.

Så langt er den danske regering dog ikke gået endnu, selv om der fra kl. 10 i dag bliver forbud mod at samles mere end 10 personer til offentlige arrangementer.

Og det løser heller ikke udfordringen at lukke kunderne ind i hold, lyder argumentet fra Salling Groups topchef Per Bank.

- I forhold til at lukke kunderne ind i hold, så ser vi meget til Italien, og der er erfaringen, at man flytter problemet indefra butikken til udenfor butikken, så det giver et større problem end normalt. Og lige nu er der ikke trængselsproblemer i vores butikker, fordi kunderne bruger hele åbningstiden. Det er rigtigt, at der kan være smitteoverførsel, og det er også en anledning til at understrege, at man skal have god håndhygiejne inden og efter køb. Og undgå at tage hænderne op til næse og mund, sagde Per Bank ved gårsdagens pressemøde.

Professor: Begræns kunder

Allan Randrup Thomsen er professor i virologi ved Københavns Universitet.

Ud fra et rent sundhedsfagligt hensyn, mener han, at der burde være restriktioner på, hvor mange der må opholde sig i en butik ad gangen.

- Principielt ja, men det er jo svært at kontrollere, siger Allan Randrup Thomsen til Dansk Handelsblad.

Fødevareminister Mogens Jensen opfordrer sammen med dagligvarebranchen igen og igen kunderne til at holde afstand og holde en høj håndhygiejne, når de besøger butikkerne.

Sætter skærme op ved kassen

Ligeledes forventer Salling Group, at alle koncernens ca. 650 danske butikker fra i dag har afstandsmærker på gulvene, ligesom alle øvrige dagligvareaktører er i fuld gang med samme initiativ.

Senest er Lidl gået i gang med at hænge plexiglas op foran kasseassistenterne for at beskytte mod smittefaren. Det samme er sket i flere SuperBrugsen i blandt andet Vrå og Løgten.

Og samme initiativ ser man nu også i Salling Groups butikker, hvor Føtex i Holme ved Aarhus også har fået sat skærme op.

- Dette vil implementeres med lynets hast i løbet af de næste to-fem dage i alle landets kasser i Føtex, Bilka og Netto. Det er en nem og praktisk løsning og gør at vores medarbejdere og kunder føler sig bedre beskyttet. I øvrigt inspireret af Lidl som startede i går, oplyser Per Bank på Linkedin.

Opdateret 23. sep 2021