Dagligvarebranche og universitet bag ny detailuddannelse
De merkantile uddannelser bliver løbende justeret og tilpasset udviklingen, ikke mindst teknologisk, og nu præsenterer Aarhus Universitet landets første erhvervsøkonomiske kandidatuddannelse i commercial and retail management. Det oplyser universitetet i en pressemeddelelse.
Blandt initiativtagerne er Danmarks største dagligvarekæder og leverandører, og de forpligter sig til at spille en aktiv rolle i uddannelsen, blandt andet gennem gæsteforelæsninger og relevante studiejob.
- Godt købmandskab er i dag en højt specialiseret egenskab, der rækker langt ud over blot at være indkøb til den rigtige pris og salg med en fortjeneste. Det er en kompleks mekanisme, der kræver indgående indsigt i alt fra strategier over relationer til forbrugeradfærd, og alt det skal uddannelsen rumme, siger leder af talentudvikling Joachim Nisgaard fra Salling Group, som har været med til at få oprettet den nye cand.merc.-uddannelse, i pressemeddelelsen.
På LinkedIn skriver Salling Groups adm. direktør, Per Bank:
"Som initiativtager og største bidragsyder med blandt andet 3,3 millioner kroner fra Salling Fondene og commitment om 5 millioner kroner i alt er det en stor fornøjelse, at vi samlet i branchen er blevet enige om at etablere en Cand.merc. i Commercial og Retail Management. Samarbejde med KFI, Arla, Rema, Jysk, Bestseller og MLDK (mærkeleverandørerne) med flere er ikke noget, vi brillerer med hver dag, men fantastisk at opleve, at vi kan stå sammen om uddannelse, der kommer alle til glæde og gavn."
Virksomhederne finansierer desuden et professorat til uddannelsen.
De initiativtagende interessenter bag uddannelsen er:
- Arla
- Bestseller
- Danish Crown
- Dagrofa
- JYSK
- KFI Erhvervsdrivende Fond
- Mærkevareleverandørerne – MLDK.dk
- Rema 1000
- Salling Group
Læs også: Salling giver penge til nyt talentprogram for detailelever
Artiklen er opdateret med citat fra Per Bank, adm. direktør i Salling Group, og ændret rubrik.