Dagligvareaktører tolker pristjek meget forskelligt
Det er efterhånden en del pristjek siden, at Coop har befundet sig i toppen, når det kom til prisniveauet i de fysiske butikker.
Sidst det skete, var i juni 2018, hvor SuperBrugsen klarede sig bedst i et øko-pristjek foretaget af Forbrugerrådet Tænk. Derfor vækker det også opmærksomhed, at Coop nu viser sig at være blandt de billigste på 24 udvalgte mærkevarer i et pristjek i B.T. Denne gang er det Coops nye lavpriskæde Coop 365, der bliver toer i testen med en samlet pris på 507,53 kr., blot 30 øre dyrere end testens billigste kæde, Rema 1000.
På plads nummer tre kom Coops Fakta-kæde, mens SuperBrugsen var blandt testens dyreste, kun overgået af Dagrofas Meny-kæde og onlinesupermarkedet Coop.dk Mad.
- Målet er, at Coop 365 skal være blandt markedets absolut billigste. Det viste testen i B.T., at vi er. For SuperBrugsen og Kvickly vil benchmark fortsat være de direkte sammenlignelige supermarkedskæder. Så der vil ikke på den måde være en direkte afsmitning. Men vi har en forventning om, at konkurrencen på pris fortsat skærpes i alle segmenter, ikke mindst når vi kommer ind i en økonomisk recession, som vi forventer efter coronakrisen, siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop Danmark.
Salling Group vil have de allerbedste priser
Hos markedsleder og ærkerivalen Salling Group lå Netto og Bilka - noget usædvanligt - kun i midterfeltet blandt de ti undersøgte kæder og onlinesupermarkeder. Årsagen hertil er de to produkter BKI Kaffe 400 gram og Taffel Original 175 gram, hvor priser på henholdsvis 37,95 og 20,95 var 10 og 4 kr. over prisniveauet i Rema 1000.
Efter pristjekket har Dansk Handelsblad blandt andet spurgt Salling Group, om ambitionen stadigvæk er, at Netto skal være en af landets absolut billigste dagligvarekæder, og om resultatet får Netto til at skærpe kædens priser. I Salling Group mener man ikke, det er fair at spørge ind til virksomhedens prisfokus på baggrund af kun et enkelt pristjek.
- Alene det, at vi får spørgsmålet på baggrund af en enkelt stikprøve, illustrerer og understreger, hvordan vi i gennem årene har klaret os særdeles godt og har haft et kontinuerligt fokus på at have de allerbedste priser. Den ambition har vi aldrig slækket på, og det kommer vi heller ikke til i fremtiden, lyder det fra Kasper Reggelsen, pressechef i Salling Group.
Hos testvinderen Rema 1000 er der anerkendende roser til konkurrenten Coop.
- Når vi engang ser tilbage på dette supertætte resultat, så tror jeg, at man vil sammenligne det med Greg Le-Monds sejr over Fignon i Tour de France 1989, hvor kun få sekunder skilte de to. Men i pristjek og cykelløb er der kun en ægte vinder – dog vil jeg sige tillykke til Coop 365 og Fakta med den flotte spurt her i sensommeren. Godt kørt!, lyder det fra Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000.