Dagligvareaktører spår vild online-vækst
I den seneste prognose fra Retail Institute Scandinavia, der blev udarbejdet sidste år og rækker ti år frem, vurderer konsulenthuset, at nethandlen med dagligvarer vil firedobles i perioden - fra 3 mia. kr. i 2019 til 12 mia. kr. i 2029.
Meget tyder dog på, at Retail Institute Scandinavia må justere onlinesalget af dagligvarer op i den rapport, som de snart offentliggør. Årsagen hertil er coronaeffekten. Pandemien har betydet en fordobling i salget hos markedslederen Nemlig.com, mens Salling Groups onlinesats Bilka To Go periodevis har femdoblet salget i forhold til før coronakrisen.
Og netop den udvikling har fået de to onlineaktører til at fremskynde investeringer for at kunne følge med efterspørgslen - nu og på sigt.
- I vores fremskrivning vil markedet være et sted mellem 8 og 9 mia. kr. totalt for onlinehandel med fødevarer i 2023. Det vil bringe det op omkring 5-6-7 pct. af det samlede dagligvaremarked, som er omkring de her 130 mia. kr. Der er ingen tvivl om, at det rykker. Så skal vi kigge tre-fire år frem, så er det nok fordoblet, når vi når til 2025. Måske lidt mindre end det, siger Thor Jørgensen, der er ansvarlig for Salling Groups onlineforretning og digitale udvikling.
Nemlig venter kæmpespring i nethandlen
Markedslederen Nemlig.com holder sig heller ikke tilbage i sin prognose for handlen med dagligvarer de kommende år Tværtimod venter aktøren endnu større vækst.
- Vi tror på, at 10 pct. af markedet er online indenfor tre til fire år. Lige nu er markedet omkring 4 pct., hvor vi selv sidder på omkring 3 pct. og Salling Group og andre aktører måske omkring 1 pct. Når Salling Group kommer ind som en spiller på markedet, vil det komme til at betyde rigtig meget for danskernes bevidsthed omkring det at købe dagligvarer på nettet – og hvor meget nemmere det er. Vi ser det som en kærkommen ting, at vi ikke er de eneste, siger Stefan Plenge, stifter og adm. direktør i Nemlig.com, der sidste år omsatte for 1,44 mia. kr.
Hos dagligvarebranchens markedsleder Salling Group betyder den accelererende udvikling på onlinemarkedet, at koncernen starten af det nye år - som noget helt nyt - vil tilbyde hjemmelevering af ferske dagligvarer i Storkøbenhavn via Føtex.dk.
Desuden vil Bilka opstille et ukendt antal opsamlingscontainere ved trafikale knudepunkter som tankstationer og omfartsveje, der skal bringe varehuskæden tættere på mange flere danskere.