Coops tilbudsaviser vokser igen
Efter en periode, hvor dagligvarekædernes tilbudsaviser var begyndt at skrumpe, er de i år igen blevet lidt tykkere.
Det fremgår af helt friske tal, som analysevirksomheden iCoCo har lavet for Dansk Handelsblad.
I første halvdel af 2015 har dagligvarekæderne til sammen udsendt 16.067 sider fyldt med tilbud, og det er 128 flere end samme periode sidste år, svarende til en beskeden vækst på 0,8 pct.
For de to største aktører på markedet, Coop Danmark og Dansk Supermarked, har aviserne imidlertid udviklet sig i hver sin retning:
Bortset fra SuperBrugsen har alle Coops kæder udvidet deres, så sideantallet er vokset med godt 6 pct. til 3676.
Det er ikke lykkedes Dansk Handelsblad at skaffe en kommentar fra en bortrejst koncerndirektør i Coop, Gregers Wedell-Wedellsborg, før bladets deadline mandag middag.
Digital genopstandelse
Coops reklameuddelinger har dermed nærmet sig Dansk Supermarkeds, som er blevet beskåret med knap 7 pct. sammenlignet med 1. halvår 2014.
Med 6408 sider til sammen fra Bilka, Føtex og Netto holder Dansk Supermarked imidlertid skansen som størst på det felt med en bred margen. De største aviser kommer naturligt nok fra kæden med de største butikker, Bilka, som sendte i alt 3380 sider ud.
De samlede papirmængder, der går til reklameaviserne, må dog stadig blive mindre. Andelen af husstande, der takker nej til husstandsomdelte reklamer, vokser hastigt - og er nu nået op på 42 pct.
Claus Nykjær, der er partner i detail-analysevirksomheden iCoCo, vurderer, at kædernes elektroniske udgaver af tilbudsaviserne i høj grad er med til at holde dem i live.
- Vi tror, at kæderne i høj grad oplever, at tilbudsavisen er genopstået, fordi den er så tilgængelig på de digitale platforme. Den kan tilgås fra både en mobiltelefon, en tablet og en PC, og der kan søges og varer kan overføres direkte til indkøbslisten. Dertil kommer at digital distribution er billig, og avisens levetid forlænges, siger han.
Af Jesper Veber Knudsen
jeve@dhblad.dk
Illustration: Ulrik Samsøe Figen