Coop vil via en QR-kode fortælle om tunens liv før dåsen
Som den første dagligvarekoncern i Danmark sætter Coop nu QR-koder på sine egne MSC mærkede tundåsetun.
Ved at scanne koden med en smartphone kan kunden følge tunens rejse fra hav til hylde. QR-koden fungerer som en slags stregkode.
En vares rejse fra producent til supermarkedets hylder kan være kompleks og svær at forklare for kunderne, skriver Coop i en pressemeddelelse.
- At vi via teknologi nu gør tunens rejse tilgængelig for vores kunder, er et stort skridt i denne industri, og vi håber det vil skabe øget tryghed omkring varen. Tunindustrien er desværre kendt som en branche, med overfiskeri, dårlige arbejdsforhold og snyd i fiskeriet. Det er derfor oplagt at starte med brugen af QR-koder på dåsetun, der bidrager til øget transparens i netop denne industri, siger ansvarlighedsdirektør i Coop, Signe D. Frese.
I første omgang indføres QR-koder på Coops MSC mærkede tun, som sælges i Coops butikker. I Coop vil man nu kigge på hvilke andre varegrupper, hvor denne teknologi kunne gøre en forskel for industrien og kunderne.
I 2018 indførte konkurrenten Salling Group en tilsvarende gennemsigtighed på koncernens egne tunmærker. Dog skal kunden i Salling Group skrive en kode ind på sin smartphone eller computer for at komme frem til tunens historie.