Coop: Vi overhaler Nemlig.com inden om
Med en omsætning på over 1,4 mia. kr. er Nemlig.com med afstand Danmarks største onlinesupermarked.
Til sammenligning omsætter Coops onlinesupermarked Coop.dk Mad for ca. en fjerdedel.
Trods det gedigne forspring i Nemlig.coms favør er Morten Viktor, kommerciel direktør for Coop.dk Mad, alligevel sikker på, at det kun er et spørgsmål om tid, før Coop overhaler den ubestridte markedsleder.
- Jeg er overbevist om, at vi og andre, der kan kombinere fysiske butikker og effektiv onlinehandel, vinder, fordi vi har de gode varer og hele leverancesystemet som en råstyrke, som en pure player slet ikke har. Så det er ikke et spørgsmål, om vi overhaler Nemlig.com, men hvornår det sker, siger Morten Viktor.
Få dage efter at Nemlig.com offentliggjorde årsregnskabet, proklamerede Salling Groups topchef Per Bank på Linkedin, at koncernen har et klart mål om at tage ca. 33 pct. af onlinemarkedet, svarende til den andel, som Salling Group har i de fysiske butikker.
Samme melding kommer fra Coop Danmark.
Den ambition skal ses i lyset af, at den seneste prognose fra Retail Institute Scandinavia viser, at salget af dagligvarer over nettet vil vokse fra tre mia. kr. i år til 12 mia. kr. i 2029.
- Vi skal have vores fair andel, ca. 33 pct. – som vi også har i de fysiske butikker. Jeg mener, 10 pct. af vores omsætning med tiden bør komme fra onlinehandel. Det er meget, ca. 4 mia. kr., men det skal vi nok også nå. Ligesom Salling Group er det noget, vi selv er med til at bestemme hastigheden på, siger Morten Viktor.
Flere butikker skal levere online
Til forskel fra Nemlig.com har Coop et kæmpe butiksnet på hele 1050 butikker.
I dag har Coop koblet lidt mere end 35 butikker op på onlineforretningen, hvorfra man plukker varer til onlinekunderne, og det antal skal øges de næste år.
- Vi har en enorm styrke i, at vi har alle vores butikker, som vi kan bruge til at levere hurtigt og give en god service til kunden. Derfor ruller vi endnu flere butikker ud, der leverer online næste år, siger Morten Viktor.
Ifølge Morten Viktor har Coop i år fokuseret mere på at gøre Coop.dk Mad til en sundere forretning og forbedre onlineservicen frem for at skabe hovedløs toplinje-vækst.
I 2020 er det dog forventningen, at omsætningen vokser med op i mod 25 pct.
- Vi er sultne efter vækst, og i 2020 skal den have gas. Nu begynder vi at køre en mere aggressiv markedsføring i Aarhus, og lige om lidt gør vi det samme i Odense. Det, vi sigter efter, er at få sammedagslevering i hele Danmark, siger den kommercielle direktør, der tror på, at Coop med tiden kan blive den største e-handler på dagligvaremarkedet.
- Det er da bestemt realistisk at blive den største, når man ser på, hvor meget danskerne generelt handler ind i Coop, og i takt med, at vores 1,8 mio. medlemmer kan få hjemmeleveret alt det gode fra Coop. Det ved de for lidt om i dag, men det vil snart ændre sig, siger Morten Viktor.